Klart for bryggedans

Noen har ordnet, noen har brukt tid og initiativ til beste for klubben. Per K. forteller:

Robrygga står i sentrum i en hver roklubb.

Etter flere år med springflo og uvær har vår sterkt prøvede robrygge vært på randen av kollaps, og da landgangen sist vinter måtte gi tapt for uværet «Urd», var det ingen vei tilbake. Landgangen ble fornyet, men selve brygga slet videre. Noe måtte gjøres.
Hyggelig er det derfor at det har vært finansielt rom for en renovering, og at robrygga nå igjen fremstår solid og klar til ny innsats for våre roere.

Robrygga er rettet opp, både horisontalt og i linje med slisken, både landfestene og moringfestene i sjøen er fornyet med nye kjettinger og moringstau. Moringene selv, som var mange meter uten av posisjon, er igjen på riktig plass. Flere av de gamle kjettingene var gjennomrustet, og midlertidig erstattet av lastestropper, de  kjettingene som fremdeles forsøkte å holde brygga på plass, hadde kun noen millimeter gods igjen før de røk, og hadde neppe holdt en ny springflo.

Treverket rundt brygga viste seg å være nesten oppspist innenfra av pælemark, og er nå erstattet av nytt i solid dimensjon.
For å gjøre tillegging av utriggede båter lettere, og samtidig spare riggerne og båter for belastningen de ble utsatt for ved å henge på bryggekanten, er det laget et «skråskjørt» med samme vinkel som riggerne er festet i båtene med. Samtidig er det skrudd fast langsgående lister for å sikre fotfeste på dette.

Samarbeidet med Skjærgårdsbrygger AS, som også har utført et godt arbeid med robryggene på Årungen, har vært en hyggelig opplevelse, takk til Stian og hans medarbeidere. Takk også for innspill underveis, til Per Bønsnæs og Jakob Nordan, for synspunkter på utformingen av «skråskjørtet».

Da er håpet at robrygga vil stå i mot springflo og uvær, og være til glede og nytte i mange år fremover.

Per M.K.