Norges Roforbunds Ting

Tinget arrangeres annethvert år for alle landets roklubber. I 2015 var det dekket til Ting i festsalen vår, i år var det derimot vest for fjellene i Fana Roklubb. Gunnar Clifford, Erik Juel og Anna Sture tok turen over som representanter for NSR.

Før det informeres om forslag, vedtak og valg, må representantene få lov til å nevne den deilige middagen på kvelden i forveien og lunsjen som ble servert i på selve dagen, der man ble kjent på tvers av klubber og verv. Dette var en ordentlig hyggelig sammenkomst i trehuset ved Nordåsvannet som ga le for sludd, regn og haggel.

Før vi gikk løs på godkjennelser, de 21. forslagene og valg ble dagen startet med medaljeutdeling til Nils Jacob Hoff for fantastisk innsats i norske farger i sesongen 2017, samt arbeid med studentroing i Bergen.

Etter litt kaffe var møtet i gang. De fleste forslagene handlet om løpsoppsett under norgesmesterskapene. For det første ble det nesten med enstemmig flertall avgjort at det skal være kjønnsnøytral fordeling av klasser, dvs. samme klasser er tilgjengelig for begge kjønn. Etter FISA sitt program ble også HSlv 4- tatt bort fra programmet. HSlv4x, og dermed også DSlv4x er midlertidig ikke en klasse i NM, men kan tillegges den tid det blir aktuelt. Etter kort tid ble det også enighet om rekkefølgen av klassene under mesterskapet:

DAG 1 DAG 2
LØP NR. KLASSE LØP NR. KLASSE
1 PR3 Mix 2x 18 PR2 Mix 2x
2 HS 1x 19 DS 1x
3 DS 2x 20 HS 2x
4 HJ 1x 21 DJ 1x
5 DJ 2- 22 HJ 2-
6 HSLV 2- 23 DSLV 2-
7 DSLV 1x 24 HSLV 1x
8 HJ 8+ 25 DJ 8+
9 DJ 2x 26 HJ 2x
10 HS 2- 27 DS 2-
11 DS 4- 28 HS 4-
12 HSLV 2x 29 DSLV 2x
13 HJ 4- 30 DJ 4-
14 DJ 4x 31 HJ 4x
15 PR1 D1x 32 PR1 H1x
16 HS 4x 33 DS 4x
17 DS 8+ 34 HS 8+

Vi fikk også ta en titt på terminlistene 2018 og 2019, men her kan det skje noen endringer. Litt generelt om dem er at det blir mange regattaer på Årungen og NM er flyttet tilbake til siste helg i september. Norge skal også arrangere Nordisk, der det foreløpig mangler en klubb som vil ta jobben.

Når det gjelder egenandeler og medlemsavgift ble det gjort foreslått at alle klubbene kunne ha en medlemsavgift til Roforbundet, slik at klubbene med egenandeler for utøvere på elitelaget kan betale litt mindre. Altså at det er et spleiselag med alle norske roklubber som er med på å støtte elitegruppen. Forslaget blir sannsynligvis behandlet neste ting.

Ellers ble det oppfordret fra både dommerutvalget og klubber om å sjekke forsikringer nøye, da mange har opplevd at forsikringen ikke dekker skader i ulike relevante situasjoner osv. Ønsker man å bytte forsikring kan man finne en passende gjennom Generalsekretæren, Anniken Ellingsen.

Så var det valg til de ulike vervene. Mange ble gjenvalgt, deriblant NSRs Hans Jørgen Arvesen som President i Forbundsstyret. Marika Erlandsen fortsetter som styremedlem, men nå med den Oransje hatten til Moss Rk. To rødkledte fra samme husstand ble valgt som ledere i hver sin komite – Runa Bunæs som leder for Ankekomiteen og Tor Geir Myhrer som leder for Lovkomiteen, der forøvrig Per Bønsæs også fortsetter sitt verv. Han var som vanlig god å ha på møtet der det oppstod forvirring rundt avstemning og ansvar el. Halvor Lande sitter videre som leder for valgkomiteen. Vi er med andre ord godt representert!

Det ble et litt annerledes innslag ved lunsjtider. En representant fra Fana Rk presenterte prosjektet som skal få Nordåsvannet på terminlisten. Grus fra fjellene skal være fundamentet i stor båtplass og gangvei langs vannet, og et godkjent bøyesystem skal sjøsettes. Det er planlagt mye flott som skal gjøre området høyaktuelt for både allmennheten, roere og padlere.

Takk for et knirkefritt Ting.

Sånn var det altså ikke, men slik ser klubbhuset ut i sol