Sam Lorgen i jrEM

Vi venter spent på en tekst fra Sam Lorgen som skildrer opplevelsen i EM. Til da kan vi lese hvordan det gikk i jrEM her, hentet fra roing.no.

Herrer 4-

A/B semifinale

Herrer firer med Oscar Gjerland (Ormsund Roklub), Sam Lorgen (Norske Studenters Roklub), Fredrik Reite (Aalesunds Roklub) og Øystein Endresen (Bærum Roklubb) rodde A/B semifinale i heat nummer 2 mot Italia, Serbia, Spania, Tsjekkia og Kroatia. De tre beste i heatet kvalifiserte til A-finale og øvrige til B-finale. Gutta fikk en noe trøblete start og hadde ikke med seg farten fra lørdagens oppsamlinsheat og endte med en 6 plass i semifinalen på tiden 6:29 18 sekunder unna en A-finale plass.

B-finale

I B-finalen rodde gutta i bane nr 1 mot Nederland, Kroatia, Tsjekkia, Sveits og Russland. Det ble en tett B-finale med kun få sekunder mellom båtene hele veien. Opp til siste 500 hadde fireren god kontakt med det jevne feltet, men rotet i siste 500 og mistet kontakten med feltet. Fireren endte med 6 plass i B-finalen og dermed en 12. plass i mesterskapet.

Teksten er hentet fra roing.no der det står om de øvrige norske lagene også.

Resultater

Sam Lorgen fra NSR stroker fireren i jrEM. Bak han sitter Oscar Gjerland (Ormsund Roklub), Fredrik Reite (Aalesunds Roklub) og Øystein Endresen (Bærum Roklubb). roing.no dekker mesterskapet der flere andre norske lag deltar. Etter lørdagen har fireren avansert videre til semi a/b etter å ha rodd oppsamling.

Startliste søndag jrEM

Her er teksten fra roing.no etter første dagen:

Oscar Gjerland (Ormsund Roklub), Sam Lorgen (Norske Studenters Roklub), Fredrik Reite (Aalesunds Roklub) og Øystein Endresen (Bærum Roklubb) rodde i heat 2 i herrer firer mot Danmark, Kroatia, Sveits og Bulgaria. Guttene måtte være blant topp tre for å gå direkte videre til A/B semifinale. Heatet lå tett samlet frem til siste femhundre hvor Danskene satte inn spurten og gled forbi Kroatia som hadde ledet løpet og vant på tiden 6:28. Den norske båten sakket litt av etter passerte 1000 meter og rodde inn til 5. plass i heatet på tiden 7:04 og gikk videre til oppsamling.

I oppsamlingen til fireren var det de 4 beste som gikk videre til A/B semifinale. I heatet møtte guttene Nederland, Russland, Bulgaria, Østerrike og Ukraina. Det ble et meget tett løp blant de fire første båtene og ved passering 1500m kunne det se ut som om det skulle bli stang ut for gutta med fjerde beste passeringstid. Men et løp er heldigvis ikke over før man har passert mållinjen og gutta satte inn en spurt som sendte dem oppover på resultatlisten og endte til slutt opp med 2 plass i heatet som sender dem til A/B semifinale søndag kl 10:08

For mer informasjon om mesterskapet og de andre lagene sjekk ut roing.no ved å følge denne lenken.