Jonas i u23VM

11. plass på Jonas i u23VM!

Jonas Juel er NSRs eneste representant i årets u23 verdensmesterskap, med trener Roger Wiggin og Kristin Lindseth selvsagt. Jonas stiller i singel i mesterskapet i Poznan, ellers er det flere norske lag å følge med på også.

Jonas kom til slutt på 11. plass i sitt første u23VM. Han har hatt mye på tallerken med både åtter i Henley tidligere i sommer, og nå et stort mesterskap i singel. Vi ser på sesongen din som en stor suksess, og håper du gjør det samme – takk for god underholdning!

Lørdag rodde Jonas semifinalen. Topp tre kommer videre til A finale, mens de tre siste ror B finale. Det handler om å være topp 6 eller et sted mellom 6.-12. Alle kjemper selvfølgelig med nebb og klør om A finalen, så det er ingen overraskelse at semien ble tøff. Jonas er aldri raskest ut fra start, men har kapasitet nok til å holde farten veldig jevn over de 2000m. Etter 500m idag, var Jonas et lite sekund bak tredjeplassen i feltet. Videre i løpet klarer ikke Jonas å matche farten til de ledende. Han holder på 4.plassen en stund, før han legger seg ned godt forbi halvveis. Jonas ror B finalen kl 10:00 søndag mot Latvia, Italia, Russland, Australia og Østerrike. Lykke til Jonas!

Fredag morgen gikk Jonas Juel ut fra startblokkene som andre båt frem til 50m. Farten dalte litt, og ved første 500m lå gutten på fjerde. Jonas ligger i noe lavere takt enn konkurrentene hele veien, men det er personlig smak og behag. Det gjaldt å komme topp tre for en plass i semifinalen. Ved 1000m var han så og si på delt tredje med Danmark, som litt senere ser ut til å ha gått på en real smell. Jonas går ikke på en smell og har fin fart over tredje og tøffeste 500m. Med siste delen igjen har han god margin til Sveits på fjerde. Jonas holdt posisjonen inn til mål og er videre til semifinalen!

Resultatene fra kvartfinalen

I semifinalen imorgen kl 12:14, stiller Tyskland, USA, Irland, Latvia og Italia. Utifra tidene fra de ulike kvartfinalene ser det ut til at det blir en tett kamp om plassene – akkurat sånn et verdensmesterskap skal være! Vi øyner store muligheter for unge Juel!

Første løpet til Jonas var onsdag ettermiddag, der han tok seg videre til kvartfinalen. I dag fredag ror han kvartfinalen kl08:50, topp tre går videre til semifinale. Jonas møter USA, Belgia, Hellas, Frankrike og Sverige i sin kvartfinale.

Lykke til Jonas!

Foto: Estela Re-Ma