EM i Glasgow

I jentenes B finale var målet å være enda mer offensive fra første tak. Kanskje var vi litt for ivrige, kanskje litt uenige uten vilje – midtre tusen ble litt tregere enn planlagt. Første 500m hang vi litt på, og siste ble raskeste i feltet! Med vår fine spurt tok vi oss forbi Tsjekkia med legenden Knapkova! (En må ta de seierne man kan få)

foto: Balint Czucz

Guttakrutt startet igjen med en pangstart, dog litt roligere og mer rasjonell enn første dagen. På denne måten skapte de alle muligheter for seg selv, og det var modig gjort. Rett etter tusen fikk de det litt tungt, her gikk Nederland forbi. Tyskerne fortsatte å holde ledelsen fra start. Opp mot siste 500m-bøye kom det greske laget farlig nærme. Oscar og Erik hadde ikke noe valg, de måtte opp igjen. Siste 200m gikk de betraktelig opp i fart og takt, og det holdt de greske unna! Det ble tredjeplass i B finalen på Oscar og Erik.

foto: Balint Czucz

Søndagen ble en strålende dag for det norske laget med gull i herrenes lettvekt dobbeltsculler med Are Strandli og Kristoffer Brun, og litt senere et nytt gull til Kjetil Borch i singel. Strandli og Brun slo sine irske og arge konkurrenter som tok sølvet foran dem i Rio – de er tilbake! Borch blir bedre og bedre i singelsculleren; VM om fem uker blir svært spennende.

I dagens oppsamlinger kom Oscar Helvig og Erik Solbakken (Moss Rk) seg videre til semifinalen som går lørdag kl 11:30 norsk tid. De oppsamlingsheatet i ca 1500m før de la seg ned og cruiset inn til andre. Noen vil si en alltid skal ta seieren om man har mulighet, men denne gangen trakk guttene det lengste strået ifølge dem selv hva angår konkurrentene i deres semifinale. Det blir hardt, men det kan gå!

Jentene fikk en tøff start på mesterskapet med en klar sisteplass i forsøket torsdag. Det er utfordrende å få “stryk”, som vår svenske trener kaller det. I oppsamlingsheatet klarte de å løfte seg noen hakk, dog ikke nok for  A finalen denne gangen. B finalen går imorgen, lørdag kl 1054 norsk tid.

Her følger startliste for fredag Startliste EM Glasgow fredag 3 aug. Oscar Helvig og Anna Sture må gjennom oppsamling i hver sin båt. Glasgow er grått, men sjarmerende – det kryr av hyggelige frivillige!

Flere oppdateringer kommer etterhvert!

Følg live streaming, finn tider og konkurrenter på worldrowing.com.