VM og kvalifikasjon til OL

Eliten er i VM i Linz-Ottensheim i Østerrike. Her skal de kjempe for topplasseringer og ikke minst; kvalifikasjon til de olympiske lekene neste sommer!

Oscar Helvig fra NSR ror 4x med Olaf Tufte (Horten Rk) (s), Martin Helseth (AaRk) (2) og Erik Solbakken (Moss Rk) (1). Denne båten må være blant topp 8 for å kvalifisere til OL.

Foto: Estela Re-Ma
Olaft Tufte, Oscar Helvig, Erik Solbakken og Martin Helseth

Guttene i dobbeltfireren har hatt mye av oppkjøringen i høyden i Livigno. Resten av sommeren ble brukt på Årungen sammen med resten av laget.

Petter Tufte fra NSR ror 2x med Erling Øyasæter (Os Rk). De må være topp 11 for å kvalifisere båten til OL.

Foto: Estela Re-Ma
Petter Tufte og Erling Øyasæter

Petter og Erling har rodd sammen siden tidlig vår. Under beltet har de 15. plass fra WC3 i Rotterdam i juli. Etter noen uker i Varese og på Årungen blir det spennende å se hva det relativt ferske laget kan få til i Linz.

Norge stiller med flere lag. Guttene som nå omtales som veteraner; Are Strandli og Kristoffer Brun i LM2x, Marianne Madsen i W1x, Hanna Gailis og Siri Kristiansen i W2-, regjerende verdensmester Kjetil Borch i M1x, verdensrekordholder Birgit Skarstein i PR1 W1x, Ask Tjøm i LM1x og Maia Lund i LW1x.

Plasseringer innenfor olympisk kvalifikasjon i de ulike klassene: