Treningdagbok fra Crown Rowingclub

Siden lock-down har noen vært ekstra innovative og vist mye iniativ – kanskje ikke overraskende at vår rosjef Caspar Wohlfahrt er en av disse (det visste vi fra før lock-down). Caspar har startet en digital roarena, Crown Rowingclub, for alle roere i Norge. Her konkurreres det individuelt og mellom klubber om flest kilometer hver uke og totalt over flere uker. Roerne har bitt på og presser stadig grensen. Hvis du trodde 20km på romaskin var langt, så tar du nå feil. Det finnes ingen grense lenger – tenk det. Grensen har altså vært “hodeskapt”, en mental begrensning – eller? I skrivende stund sitter redaktøren helt stille på en kontorstol med såkalt løperkne, etter en uke med det intense jaget etter km. Den uken ble forøvrig vunnet av Sara Juel (NTNUI denne gangen) som sanket 80km på ukens siste dag! NSRs Krete Koovit vant uken etter. Pionerene var allikevel Nicolai Fongaard og Fabia Emblem, som vant herreklassen og dameklassen den første uken i Crown virtual rowingclub. Nedenfor kan du la deg inspirere av de unge og lovende i klubben – de tilbringer ikke corantene på sofaen!

Når det er sagt er konkurransen åpen for alle roere som er medlem av roklubben, så bli med og ta noen km for NSR. Det er ikke nødvendig å ro en marathon hver gang du skal sette deg på maskinen eller løpe en tur i marka. Km blir vektlagt litt ulikt etter aktivitet: Løping og roing 1:1 sykling 3:1 langrenn 2:1. Nedenfor er dokumentet der du melder deg på og logger km. Lykke til!

Crown virtual rowingclub logging av km

Facebooksiden til Crown virtual rowingclub

Nicolai Fongaard skriver

På fredag 13.3 kunngjorde Rosjefen at det ville bli holdt en konkurranse. Denne konkurransen gikk ut på å sanke flest kilometer på romaskin, sykkel, ski eller med løpesko mellom 14.3 klokken 9:00 og midnatt 20.3. Jeg vant konkurransen, og premien var en T-skjorte og muligheten til å skrive et innlegg på selveste hjemmesiden til NSR om disse 7 dagene med blodslit.

Det ble en veldig spesiell uke, hvor det ble litt for mye langkjøring etter min smak.  Men det måtte jo til for å vinne konkurransen. Totalt ble det seks langkjøringsøkter, to hardøkter og to styrkeøkter.  Da meldingen kom ut, ble jeg litt overtent og rodde/løp masse. Det skulle straffe seg på onsdagen da vi hadde intervaller på maskin. Med to timer ganske hard roing på torsdagen, tre dager på rad med to økter, bakkeløp på mandagen og enda en hard totimers på maskin dagen før, hadde jeg null overskudd og ble stokk stiv i lårene med en gang jeg satt meg på romaskinen og skulle ro intervaller. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøre ganske langt på romaskin dagen etterpå, men innså at jeg ikke hadde overskudd til dette. I stedet ble det en rolig joggetur med mamma dagen etterpå. Det gav andre roere, som for eksempel Oscar, muligheten til å ta innpå det forspranget jeg hadde. Før konkurransens siste dag, hadde jeg en liten ledelse i sammendraget. Rundt to timer før midnatt siste dag skjønte jeg at Oscar kom til å ta meg igjen hvis jeg ikke sanket noen flere kilometer. Det endte med en uønsket løpetur den kvelden, hvor jeg faktisk møtte Fabia på rulleski, for å sikre seieren.

Selv om det var gøy å være med i og vinne en sånn konkurranse, så tror jeg ikke det er noe jeg kommer til å gjøre igjen. I hvert fall ikke på en god stund.  Å plutselig måtte begynne å løpe klokka 10 på en fredag kveld etter en tung middag er rett og slett ikke helt min greie. I tillegg er det også litt kjedelig å trene så mange timer alene i kjelleren. Likevel var det gøy å vinne en T-skjorte, og jeg fikk jo tross alt mange treningstimer i banken, som gir økt kapasitet på sikt.

Fabia Emblem skriver:

I disse tider der treningsrommet er stengt og det tilbringes utallige timer hjemme i huset, er det fort gjort å miste motivasjon og vilje til å trene. Da fikk ro-sjefen Caspar en genial ide om å ha en konkurranse som gikk ut på mengde-trening. Her var det om å gjøre å ro/løpe/gå på ski flest antall kilometer på én uke for å vinne. Alle NSR-juniorer og seniorer ble invitert til å delta, og i senere tid andre klubber også, totalt sett mange roere fra hele Norge! NSR juniorene fra gruppe 3 fikk alle tildelt en romaskin hver da treningsrommet ble stengt. Dermed har alle pyntet stuene med romaskiner, og irritert på seg hele familien med susingen fra romaskinen i håp om å få flest kilometer.

Konkurransen startet på lørdagen, dermed satte jeg meg ned lørdag ettermiddag foran tv-en og rodde med 71 grader Nord som underholdning. Etter å ha rodd 3×20 minutter, var det opp å skifte til yttertøy og ut på løpetur. Da løp jeg i kanskje 40 minutter før jeg kunne si meg fornøyd og ferdig for dagen. Jeg logget resultatene og sendte de inn til Caspar for hver dag som gikk. Jeg så etter hvert at det ikke var så mange jenter som deltok, da skjønte jeg at hvis jeg trente langt og rolig omtrent hver dag ville jeg ha god sjans på å kapre gevinsten.

Personlig synes jeg at det å kombinere løp, romaskin og for eksempel rulleski har vært det beste alternativet for meg. Variasjon i treningen var det som holdt meg gående, og som gjorde det rett og slett gøy og lett å holde på så lenge. Nå som det ikke er så mye annet å gjøre i hverdagen, er det en fin mulighet å få trent lengre økter. Romaskin for de som har det, joggeturer, langrenns turer, sykkelturer, hoppetau… det er mange bra valgmuligheter til alternativ trening. Det beste med denne treningen er at man kan holde på lenge, etter hvert går kilometerne av seg selv uten at en selv er klar over hvor lenge man har holdt på.

Under konkurransen møtte jeg blant annet Nicolai på joggetur to ganger i litt av et tempo! Andre gangen jeg møtte på han rakk jeg akkurat å spørre om han satset på å vinne konkurransen. Da fikk jeg som svar at «Nei, den kunne jeg ikke brydd med mindre om». I og med at klokken var halv elleve og det var samme kveld som konkurransen skulle ta slutt kunne jeg selv gjette meg frem til at Nicolai var rimelig sulten på en seier.