Årungregattaen

Roerne har beskrevet sine egne løp fra Årungregattaen!

Nedenfor følger thrillerne:

Alexander Blom Tindlund i HJA2x:

Trygve og jeg rodde 2x for første gang på et regatta. Dette var et ganske spennende løp, for vi hadde kun hatt én økt med trening før løpet. Vi klarte å komme videre til finalen fra forsøket. Uheldigvis hadde Trygve og jeg ikke kommunisert nok. For da jeg kom i mål var jeg mye mer sliten enn Trygve, som hadde tatt det helt chill. Så var det finalen. Vi startet med en ok start, men lå ikke i fronten, som vi burde. Dette betalte vi for senere i løpet, da vi kom til spurten. Der klarte vi ikke å øke farten noe særlig, og endte opp med en 4. plass. Veldig nærme 3. og 2. plass. Dette var vi passe fornøyd med, med tanke på at vi hadde lite øving på forhånd.

HS1x Oscar Helvig:

Clash of the titans, formel 1, gladiatorene, endelig var det på tide å stille på startstreken i singelsculleren igjen. Jeg var meget spent på om de siste 6måneders grind skulle gi resultater og at galskapen fortsatt skulle komme frem. I og med at helgens regatta var friviliig for landslaget sin del så var det bare de tøffeste av de tøffe som våget å stille, så finalen ble fylt med Oskar Sødal, Martin Helseth og meg selv fra landslaget, utfordret av up and coming Rasmus Kruse fra Stavanger og Jarle Sæby fra Moss.

Før finalen hadde jeg forberedt meg på et ordentlig bikkjeslagsmål mellom Martin og meg, kanskje utfordret av Sødal som den lille terrieren han er, men jeg var klar. Starten gikk og allerede etter 200m lå jeg over en lengde foran feltet, videre økte jeg forspranget til nesten to lengder på 500m. Jeg følte meg rå og var overrasket over den gode ledelsen så tidlig i løpet, men det brukte jeg til å dra i fra de andre enda litt mer. Av erfaring er det i denne perioden de fleste roere er mest feige 😉. På 1000m lå jeg ca. 8 sek foran Martin og Sødal kun et par båtlengder bak der igjen. Siste halvdel av løpet handlet nå bare om å holde hjulene i gang å holde fokus i båten, noe som er lettere sagt en gjort når man leder så mye. Jeg klarte å opprettholde mye av ledelsen gjennom 1500m men begynte å kjenne smaken av den raske starten min, herifra og inn var det bare 10 tak av gangen og hodet ned i båten. Siste 10 takene økte jeg til 37 i takt for å vise publikum litt ordentlig roing. Resultatet i mål ble meg på 7.11, Martin 7.14, Oskar Sødal 7.32, Rasmus 7.49 og Jarle 7.51.

DJB 2x Cathrine Bilxt:

Både Elsa og jeg er enige i at dette var et av de bedre løpene vi har hatt. Vi hadde en god start og lå godt an de allerede de første 250m. Vi holdt ganske likt tempo som de andre båtene. Vi holdt en jevn ganske høy takt. Vi satte opp tempo da det var 500m igjen, og vi lå veldig jevnt med Drammen/Trondhjems. De tok oss igjen de siste 100/150 meterne, da de kom i mål 3 sek før oss. Til neste gang, skal vi øke takten enda mer rundt 250/300m igjen. Alt i alt er vi veldig fornøyde med løpet. Det var veldig gøy!

Resultater

Til helgen braker det løs for mange av NSRs medlemmer – det er tid for Årungregattaen!

Roere kommer fra fjernt og nært i det ganske land. Det er dessverre ikke rom for tilskuere for å ivareta best mulig smittevern. Du kan allikevel følge med på fortløpende resultater ved å følge lenken nedenfor, der ligger også startlisten. Det er meldt noen solgløtt og varierende vind (nothing we cant handle).

Lykke til alle sammen!

Informasjon kommer stadig ut under fanen Årungenregattaen (trykk for snarvei).