Ukrainske roere på NSR

Hver lørdag mellom kl. 11 og kl. 13 lyder det ukrainsk og russisk språk om hverandre i garderobene og på bryggen. Prosjektet Ukrainian Youth Rowing hadde sin oppstart hos oss på NSR 24. juni i år.

Finansiert av Idrettsforbundet med midler fra IMDi (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet) er det et selvstendig prosjekt rettet mot unge flyktninger tilknyttet og under beskyttelse av Norske Studenters Roklub. Klubben bidrar med utstyr og lokaliteter og ellers alt som våre nye, inviterte medlemmer kan benytte seg av.

Trener Oleksandra (stroke), Vania, Bohdan og Natasza. Guttenes første utflukt på fjorden.

Initiativet til dette flotte tiltaket ble tatt av Natasza P. Sandbu, som leder prosjektet for NSR. Natasza forteller at gruppen trenes av ukrainske Oleksandra Kryzhnia, merittert roer på landsnivå og med pedagogisk kompetanse. Hun er mor til tre, og har ett år bak seg som krigsflyktning i Oslo. I hjemlandet har Oleksandra trent både barn og voksne. Natasza hjelper også til med treningen.

Syv ukrainske gutter i alderen 14-17 år har møtt til trening hver lørdag. Ved dårlig vær flytter man datoen, men avlyser aldri. Ingen har trukket seg. Noen kan litt norsk, andre har kommet til Norge for to-tre måneder siden. I tillegg har to mødre og en far deltatt i opplæringen, de er med i båtene når plassfordelingen tillater det.

Det er godt å se hva roing i en gruppe likesinnede gjør for ungdommene. Etter tre-fire ganger begynte det å komme forsiktige smil på de alvorlige og lukkede ansiktene. Nå, snart to måneder senere, prates det ved fremmøte. Vennskapsbånd knyttes. Natasza P. Sandbu

Det sier noe om interessen og behovet, at de kommer helt fra Ås, Gjettum i Bærum, Sagmoen/Eidsvoll, Søndre Nordstrand, for å være med på roingen. På nåværende tidspunkt er gleden som skapes og vennskapsbåndene som knyttes det viktigste. Etterhvert kan de som skulle ønske å ro enda mer, eller kanskje vil satse mer på idretten, få et tilbud om å flytte over i klubbens ordinære grupper. I mellomtiden skal de lære norske rokommandoer og klubbens regler. Og få trene styrke om vinteren. Lørdager 11-13 blir gruppens tid på trimrommet. Planen er selvsagt også å rekruttere jenter.

Til v. Myroslav, Stepan, Ostap og Mykyta. Til h. Rodion på stroke, Bohdan på plass 3.

Foreløpig er vi rett og slett bare glade for å ha disse ungdommene og deres foreldre hos oss. Glade for å kunne dele NSRs ressurser med mennesker i en krevende og vanskelig livssituasjon. En ukrainer er samtidig (og for det meste) en stolt og sterk person, ifølge Natasza. Så for å kunne gi noe tilbake og vise gruppens takknemlighet kom en pappa og en sønn til klubbens første styremøte etter sommerferien, med en forseggjort, hjemmelaget bløtkake a’la Kyiv. Vi i styret ble overrumplet og overrasket over denne kulturelle gesten. Kaken smakte fantastisk, tusen takk!

Vi takker Natasza og trener Oleksandra for arbeidet de gjør, og håper roingen kan bidra til å gjøre hverdagen litt bedre for disse ungdommene, som dessverre har krigen så tilstedeværende i sine liv, også her, hver eneste dag – at de skal få ro hos oss burde være en selvfølge – rogleden som skapes hver lørdag er takk stor nok.

Tekst: Marius H. Johannessen
Foto: Oleksandra Kryzhnia og Per M. Klausen