Thor Nilsen har gått bort

Norsk rosports trener- og lederlegende, Thor Nilsen, gikk bort i går 92 år gammel. Vi i NSR kondolerer og lyser fred over hans minne.

Thor Nilsen var på mange måter den første landslagstrener i Norge, og er internasjonalt beskrevet som en gudfar for den moderne rosporten. Etter at ro-Norge motvillig tillot at de beste roerne samlet seg i en landslagsgruppe, og rodde på kombinasjonslag internasjonalt på slutten av sekstitallet, spilte Thor Nilsen en betydelig rolle, både nasjonalt og internasjonalt.

På denne tiden hadde NSR mange topproere som ble viktige medlemmer av landslagene, og som dermed fikk Thor som trener. Det er helt klart at han betydde mye for disse roerne. De viktigste NSR-roerne på denne tiden var nok Finn Tveter, Kjell Sverre Johansen, Tom Amundsen, Tom Welo og Erik Erichsen, men det var også andre av våre medlemmer som Thor fikk stor betydning for.

Mot slutten av syttitallet fikk Thor en rekke internasjonale roller, og satte som idrettsleder betydelig avtrykk i internasjonal roing. I tillegg til FISAs høyeste utmerkelser mottok han IOCs internasjonale orden for sitt virke for å utbre rosporten til nye land rundt i verden.

Les Norges Roforbunds minneord – her.

FISA har hedret Thor Nilsen med følgende artikkel på sine nettsider – Coach of the World: Thor Nilsen – se her.

Foto: World Rowing