Vi har båter for mange millioner kroner. Hver eneste båt er skaffet og holdt etter stor innsats av mange. Båtene er på mange måter skjøre som egg. Skades de, blir de aldri mer som nye, selv om verkstedgjengen gjør en stor innsats.
Å laste og losse båter på og av båthenger er noe vi gjør ofte, men det er ikke uten risiko. Og det er ikke det samme hvordan det gjøres! Les Pers redegjørelse her:
Regler for opplasting av båter på NSRs båthenger
- Alle båter skal ligge med bauen i fartsretningen. Dette skyldes bl.a. at alle båtene er lengre foran enn bak, dvs. at dekket foran bauroeren er lengre enn dekket bak stroke. Båtene må ikke stikke for langt ut bak. Fartsvinden må heller ikke kunne vri roret på en båt. Unntak: Delt åtter skal legges slik at den spisse enden peker i fartsretningen for begge delene. En stor rett flate i fartsretningen kan få skader.
- Store båter lastes øverst på hengeren, små båter nederst. Det skal normalt ikke ligge noe annet enn singelscullere på nederste plan.
- Båtene må ligge på gummilister, ellers kan de skli av hengeren og bli knust! Ingen gummilist – ingen båt!
- Årebladet er den mest sårbare delen av årene. Derfor skal årene alltid legges bakerst i kassen i hengeren, med bladet pekende bakover. Riggerne legges foran i kassen, foran årene.
- Lysbroen bak på båthengeren er flyttbar. Den skal stille inn slik at baklysene alltid er bakerste punkt på hengeren. Hvis noe av en eller annen grunn stikker ut fra hengeren må det merkes tydelig, om natten med lys.
- Hovedtyngden av lasten skal ligge over hjulakslene. Men hengeren skal være litt tyngre foran enn bak, ellers kan den begynne å svinge fra side til side. Man skal løfte ca. 50 kg når man løfter helt foran på hengeren.
- Kontroller alle surringer minst to ganger.
Hilsen Per B.