Her er rapport fra VM Coastal Rowing 17. og 18. august i Helsingborg

Her er rapport fra VM Coastal Rowing 17. og 18. august i Helsingborg.

Magnus Harju og Jens Petter Koren er tilbake fra et tøft men meget

vellykket VM i coastal roing. Les deres beretning her!

Banen var 4000 meter lang, med fem bøyer i tillegg til start- og målbøyer. Nytt av året var «Beach Finish», hvor vi måtte ro inn mellom to bøyer langs stranden og en av roerne måtte hoppe ut av båten og løpe 100 meter i løs sand til mållinjen.

Det var 360 deltagere fra 32 nasjoner som deltok i to klasser, kvinner og menn. Tre båttyper av Costal klassen ble brukt under konkurransen, singel, dobbel og firer med styrmann. I Coastal 2X menn var det totalt 32 båter som ble delt i to innledende heat med 16 båter i hvert heat. De åtte beste båtene gikk i A-finalen, og de siste åtte  gikk i B-finalen. Vi og Christianias to båter havnet i B-finalen. Vi kom på 6.plass i B-finalen og Christiania lyktes med bragden å ta med seg en bronsmedalje hjem til Oslo. Vi utvekslet mange gode tips med Christiania Roklub, og alt i alt så er vi alle sammen veldig fornøyde med Norges innsats i dette Coastal VM.

Coastal rowing-regattaer krever mer enn bare styrke og roteknikk. Banen er opplagt slik at man må klare å ro den retteste linjen mellom flere bøyer i vind, bølger og sterk strøm. Helsingborg viste seg å være en utfordring. I det første heatet på fredagen var det 8 knop strøm i vannet og 8 m/s vind i sydøstlig retting, noe som resulterte i at mange
båter kolliderte og havnet på etterskudd allerede fra start. Regattaene blir bare avlyst hvis det blåser så mye at det er fare for liv og helse.

Vi hadde trent, tenkt og planlagt mye før regattaen, og strategi ville vise seg å være en viktig bidragsfaktor til en vellykket regatta. Vi er begge erfarne regattaseilere med god erfaring fra starter i vanskelige forhold. Dette medførte att vi klarte å få en veldig god startposisjon i begge heatene med strategisk gjennomtenkte posisjoneringer ved runding
av bøyene.

I innledende heat lå vi på 5.plass etter 1000 meter og i B-finalen lå vi på hele 2.plass etter 1000 meter, rett bak vinneren av B-finalen. Flere av de andre båtene var involvert i krasjer med runding av bøye på feil side. Slike hendelser resulterte i straff med tilleggstid og ikke minst ødelagte båter, noe vi klarte å styre helt unna.

Kort oppsummert så var det vanskelig å vare raskere enn de erfarne konkurranseroerne fra Syd-Europa med mange års coastal erfaring. Men med en godt gjennomtenkt strategi og bra samspill mellom oss to, så lyktes vi i å gjennomføre en B-finale med plassering i det øvre toppskiktet av eliteroere, noe vi er svært fornøyde med.

Planlegging mot Coastal VM i Hellas neste år har allerede begynt..