Dialog mellom forbundet og NSR/DR

Etter Tinget, som tok sted for 2 uker tilbake, er det igjen bevegelse i konflikten mellom Roforbundet og representantene for NSR/Drammen. Begge sider jobber hardt for en løsning som ro-sporten som helhet er tjent med.

Ingen konkrete avtaler er gjort, men det er i disse dager dialog mellom partene. Tinget tok ingen stilling til konflikten, men hvor saken ble grundig diskutert og informert om.

NSRweb avventer videre utvikling!

————————————————

4.nov

Situasjonen mellom Roforbundet og kombinasjonsdobbeltsculleren fra NSR og Drammen har etter gjentatte forsøk i høst ikke latt seg løse. Det er trist for de to utøverne, Roforbundet og ikke minst Norsk rosport at man ikke finner en løsning på denne sak.

Dobbeltsculleren, som representerte Norge på herresiden i årets VM i Japan, er pr i dag uønsket på det norske rolandslaget. Det skal visstnok ikke være de sportslige faktorer eller avtalebrudd som ligger til grunn for denne avgjørelsen.

Konflikten toppet seg i april etter endt treningsleir i Spania. Motivasjonen på de to herreroerne var så lav at de ønsket å bli hjemme fremfor å dra på den planlagte Afrika samlingen. Konsekvensen var at de måtte satse med egne midler den resterende sesongen, ekskludert fra landslaget.

Etter en hel sesong fra hverandre ser det dermed ut til at Roforbundet velger bevisst å gå videre med kun tre av årets 5 VM deltagere. Dette er det laveste landslagsantall noen sinne. Med seg på laget får de, etter alt å dømme, Espen Wingsternæs fra Christiania, og Tine Schøyen fra Stavanger.

Utestengningen av de to eliteroerne kommer etter flere år med frustrasjon grunnet det høye frafallet på landslagsnivå. De to har lenge satt fokus på økt tilrettelegging for idrettsutøveren, men har møtt sterk motbør fra sentralt forbundshold som mener dette vil svekke de sportslige prestasjoner og tendere på useriøst.

I disse dager undersøkes det om det er i det hele tatt mulig for NSR og Drammensroeren å satse utenfor. Det kreves betydelige ressurser og realiteten kan bli nok en premature slutt på norske rokarrierer. Hva som verre er den splid som nå rammer vår sport og den mangel på vilje til forsoningen som finner sted.