Norske Roklubben i Berlin

Tore Leite gav sist klubbaften et innblikk i Norsk Roklubb i Berlin. Les om roklubben hvor alle NSR medlemmer har tilgang om de skulle befinne seg på disse trakter.

På klubbens 90-årsfeiring i 1997 undertegnet klubben en samarbeidsavtale med NSR. Det betyr at NSR-medlemmene har mulighet til å bruke klubbhus og båter på lik linje med medlemmene i Berlin. Klubben ønsker rokollegaer hjertelig velkommen til Berlin!!!

Klubbhuset ligger i idylliske Hessenvinkel i det sørøstre hjørnet av Berlin. Klubben ligger et stykke unna sentrum, så klubbhuset brukes særlig som overnattingssted i helgen med gode muligheter for dagsturer på flotte elver og innsjøer. Klubben kan også være utgangspunkt for overnattingsturer med telt. Helgen rundt den 1. mai er det også mulig å være med på en rotur gjennom hele Berlin sentrum (rundt 5 mil) til en venneklubb ved Spandau.

Norsk roklubb i Berlin ble etablert i 1907. Den ble tidlig et viktig samlingssted for nordmenn i Berlin, og har gjennomlevd keisertiden, Weimar-republikken, nazitiden, den annen verdenskrig, DDR-tiden og tysk gjenforeningen. Lystbetonte roturer med bading og står i sentrum og klubben har gode turbåter. For ikke-roende gjester ligger det to turkajakker og en kano i båtshuset.

Huset består av seks soverom med soveplasser for 12 personer. I første etasje er det oppholdsrom og kjøkken. Det er to bad med dusjer. Fra 2006 kan vi også tilby ny kjøkkeninnredning! Det tar en fin tur med bane inn til sentrum, så stedet er velegnet også som base for dagsturer inn til Berlin. I nabolaget er det supermarked med for nordmenn hyggelige priser og Erkner ligger noen kilometer unna.

For NSR-medlemmer koster overnattingen 4 Euro/32 kroner per natt. Det er også mulig å bli støttemedlem i klubben. Det koster for tiden 45 Euro/360 kroner.

Dere finner mer informasjon på: http://www.norsk-roklubb.de/

For nøkkelkort kan dere også ta kontakt med Stiftelsen Norsk Roklub i Berlin ved:

Tore Leite

leite@combitel.no