Head of the River

Våre eliteroere fortsetter sine verdensomspennende reiser. Lørdag stilte 406 åttere klare til dyst på Thamesen. Blant dem, to norske roere ved navn Adamsen/Simonsen.

Med noe flere roere rundt seg og noe mindre årer å forholde seg til stilte Morten og Nito i det tradisjonsrike Head of the River regattaen. Det 6 kilometer lange løpet stiller med i underkant av 4000 roere. Det ryktes å være det perfekte kaos.

Stroket av Englands firerstroke, norskættede Andrew Hodge, var dobbelgutta hentet inn som forsterkninger til ”The Moseley Crew.” Forøvrig var det videre 4 engelske landslagsgutter. Det skulle ikke stå på mannskapet.

Regattaen ble gjennomført i enorm fart da medstrøm og 36spm gjorde sitt til at syrenivået lå høyt etter kun få minutter. Moseley startet som nummer 4 og var raskt ute. Da laget møtte motvinden ved Fulham bend fikk de seg en trøkk og mistet sannsynligvis noen sekunder til vinnerene som ble Leander.

Moseley endte 10s bak Leander med et Italiensk klubblag (inkl Sattori etc) 7s foran. Italias åtterlandslag kom et par sekunder bak på 4.plass.

”Det er utrolig at et så langt løp kommer ned til disse marginene. Det var et show, utrolig tempo og en opplevelse å få være med. Her er det flere ting å ta med hjem til dobbelen,” forteller Nito.

Se fler bilder av de norske gutta på http://www.bigblade.net/rowing/events/2006/meh06/bydivision/4%20Molesey%20I.html