Henley Regattaen

Dobbeltsculleren med Morten Adamsen og Nito Simonsen deltar denne uken i den tradisjonsrike Henley regattaen. De gikk videre i de to første rundene før de ble slått ut av Slovenia.

Slovenia viste seg å bli, ikke helt uventet, for sterke for Adamsen og Simonsen. Etter en god start ble det bråstopp for den norske dobbeltsculleren.

\"Sjansen for at vi hadde slått dem var liten, men når vi fikk gress i kjølen etter ca 1,5 minutt ble oppgaven umulig,\" sier Simonsen.

Løpet var dermed aldri spennende og Slovenia møter England i søndagens finale.

Notto Simensen tapte et veldig tett løp mot Cornell. Årets utgave av Henley regattaen får dermed ingen norske finalister. Kanskje det kan forandre seg til neste år !?

————————————————–

Dobbeltsculleren vant i fredag lett over et Engelsk klubblag på den 2200m lange banen. På elvebredden følger den engelsk fiffen med, og stemningen kan sammenlignes med 17.mai. Fem dager på rad!

Fredagens løp følger etter en tøff start mot Frankrikes lettvektsdobbeltsculler som tok bronse i fjorårets VM. Gutta kom ut foran etter en bra start og økte ledelsen fram mot halvveis. Herfra hadde de muligheten til å kontrollere løpet som de ville.

Fredrik Bekken om Henley: ”Det er en regatta man må tenke litt annerledes. Man kan ikke være avhengig av sine faste rutiner men må være fleksibel med båttrafikk, publikum trekninger osv. Dette er en god erfaring å ta med seg videre i andre sammenhenger hvor det dukker opp uforutsette ting.”

Fredrik Bekken om innledende løp: ”To løp så langt. Første løpet var tøft hvor vi visste veldig lite om motstanden og måtte forberede oss på det verste. Det ble veldig bra. Det ble et lettere løp i dag og dermed vanskeligere å gire seg opp. Dette vil naturlig føles litt tyngre siden man ikke er 100% tent. Så langt har vi mestret roforholdene bra og får virkelig prøvd oss mot Slovenia i morgen.”

Lørdag kl 15:10 møter gutta VM og OL mestre Slovenia. Det blir viktig å få hengt med fra start hvis sjansen skal være der.

Morten om løpet i morgen: ”Det blir spennende å se om det er noen tilfeldigheter som kan spille på vår side. Det blir også spennende å kjøre et maks løp som er lengre enn det vi er vant til. Spennende blir det dessuten å se hvordan stemningen er på en lørdag i Henley med 100 000 tilskuere.”

Notto Simensen fra Christiania deltar for UC Berkeley i åtter. Guttene fra California (tre tyskere, en kanader, en nordmann etc) har imponert sålangt, før de møter Cornell i morgen ettermiddag.

Se mer på www.row4fun.com