Klubbåpning med åpningsregatta

Søndag 29. april ble Norges flotteste klubb åpnet. I den anledning ble også fire båter døpt, to singelscullere, en dobbelsculler og en trekvarter med mange kombinasjons muligheter. Og med disse ord; ”Måtte du få et langt og lykkelig liv med mange viktige laster…” ble også klubbens nye trillebår døpt til ”trille” av altmuligmann Niels Nicolaysen.

Mange hadde møtt opp for å få med seg den store begivenheten da Norske Studenters Roklubb åpnet klubben for sin 110. sesong. Flott tale ble holdt av formann Jens Kolberg avluttetet med salutering av den litt forsinkete kanonør Niels Nicolaysen. Deretter var det dåp av splitter nye båter og trillebåren trille. Båtene fikk i år sine navn oppkalt etter forskjellige sikkelser som på ulike måter har gjort seg bemerket i klubben. Singel scullerne ble oppkalt etter Eirik Lilledahl og Haakon Herstad Hansen, dobbelsculleren ble oppkalt etter Gunnar Clifford og tre-kvarteren ble oppkalt etter Dag Sverdrup-Thygeson. Fire båter som klubbens medlemmer setter umåtelig stor pris på.

Etter dåpen var det klart for åpningsregatta mot Christiania. Først i ilden var veteranene, som bittert måtte se seg slått med noen få meter. NSR’s veteraner hadde klart større fart, men Christiania nøt godt av sine ti sekunders handikap, hadde Frognerkilen bare vært noen meter til…

Etter våre veteraner kom våre juniorer i to åttere mot Christianias ene. Racet var meget jevnt mellom NSR’s topp åtter og Christianias, men mot slutten sprak CR mens NSR fortsatt hadde masse og gi, så våre juniorer knuste CR’s juniorer, både i antall og i fart. Det ble mottatt med stor skuffelse av publikum som hadde møt opp på Kongen, og med om mulig enda større glede av publikum på dronningens båtbrygger. Det er vel også verdt og nevne at NSR’s vinner båt fikk god hjelp av coxen som gjorde en formidabel innsats med ropert. Coxen var ingen ringere enn klubbens forman Jens Kolberg!

Til slutt var det tid for eliteroer løpet, som selvsagt ble vunnet av NSR. Det var ikke et jevnt løp, NSR vant med flere båtlenger. Så til slutt ble altså stillingen 2-1 til NSR, altså kunne NSR utrope seg selv til vinner av åpningsregattaen. Det skjønte Nicolai Wiik fort og kunne bekrefte sin teori om at ”Christiania er mest opptatt av nyvaskete rodrakter og langrenn”