NSR Beste klubb!

Ja, du leste riktig, under helgens regatta i Bærum ble NSR med rekord mange påmeldt beste klubb sammenlagt og mottok flott pokal! Les mer om vær, vind, medaljer og rød magi fra Kjørbosprinten.

Regattaen begynte tidlig 09.30 lørdag morgen for Jr A. dobbel forsøk, hvor NSR hadde fire lag med. I rett sidevind med orkan i kastene (nesten), var løpet en prøvelse for de fleste. Likevell fikk NSR tre av båtene videre til A-finalen, og et av dem et Jr B lag! Ikke langt bak pallen kom de inn på 4. 5. og sjette plass. Dette løpet var et Oslo kretsmesterskap i tilleg, så 4. plassen ved David og Sven Ole ble kåret til kretsmestere.

Det var også forsøk i Jr B dobbel, så to av båtene som stilte i Jr A måtte ro rett ned til start igjen, hvor de møtte ytterlige to NSR lag. Kun et lag kom til A-finalen, David og Sven Ole, og de rodde like gjerne først i mål og vant.

Så var det NSRs yngste garde som viste seg frem i flere klasser. Detaljer kommer!

Etter en liten pause etter dobbel løpet måtte Jr A gutta ut i igjen, to båter fra NSR var med nemlig med i Jr A 4x, begge to mixet med JR B roere. Det så svært bra ut for Alex, Andreas, Tord og Sven Ole som lå helt foran i feltet og kjempet om første plassen, men i kraftig side vind (som sagt nesten orkan) og med store bølger (nesten tsunami) fikk båten en fisk, eller var det en hval? De ga seg ikke, men pall plassen røk, til fordel for det andre NSR laget, Erik Sebastian, David, Lars og Nicolai, som da kom inn på tredje.

Ikke lenge etter gjorde NSR rent bord i Jr B 4x, med 1,2 og tredje plass, og et lite stykke etter kom Christiania, inn på fjerde, seieren føltes ekstra godt.

Seniorene bidro også med å avlaste Bærum for pjolterglass. Som eneste påmeldte i dobbeltfirer ble det en relativt lett-tjent seier. I hvertfall når løpet ble kjørt sammen med junior B dobbel. Heldigvis kom de først i mål. Desto tettere var det for Stian og Nito i dobbel da de kun med en båtlengdes margin slo Horten i den sterke sidevinden.

– Det er et toegget sverd, sa Nito. På den ene siden er det godt å se de unge komme og puste oss i nakken. Baksiden er at vi nå må jobbe ræ..a av oss!

Alle var uthvilte for søndagen, som viste seg å være en flott, nesten vindstille, dag, med sol og hele pakka. NSR gjorde det stort igjen med med to lag i toer, hvor et av dem, David og Sven Ole, tok sølv. I Jr B dobbel noe senere stilte NSR med hele seks lag med mix i mannskapet. Best ut kom David og Phillip som tok gull i det første, tett etterfulgt av Sven Ole og Nicolai Ribe som tok sølv. Resten av lagene rodde også bra, men det nådde ikke helt opp til pallen denne gangen.

I Jr A 4- var det mye dramatikk; med et lag fra Horten, mot to fra NSR var det et spennende løp, og det så svært bra ut for Horten fikk en kjempe fisk, og det NSR lagene ledet, men i den ene båten var roret ødelagt (har vi hørt det før?) så det gjorde det vanskelig for det begge lagene, det ene laget måtte styre unna, så mye at det ikke lot seg rette opp igjen, og laget endte opp på stranden, det andre måtte sakke ned farten for ikke å kjøre inn i det andre laget, så det endte med at horten dro forbi og vant. Dommeren valgte og ta et omløp, med NSR laget som endte opp på stranden og Horten. Horten hadde med et eget fiskesnøre denne gangen som tok seg av all fiskingen så de rodde feilfritt inn til mål noen få sekunder foran NSR laget. -Det var vært et omløp, helt klart, for nå kom vi hvertfall over mållinjen… sa Lars etter løpet, som var stor fornøyd.

NSR avsluttet løpene med seier i mix åtter da fem åttere kom over banen (se bilde.) Kjempeinnsats fra alle hold gjorde at NSR ble kåret til beste klubb. Resultater vil bli lagt ut på roing.no etter hvert.

Takk til Bærum for fin regatta: -Men gjerne uten sån\’derre vind og bølger til neste år a, avsluttet en storfornøyd Phillip med medalje rundt halsen og i hånden.

[artikkelen vil bli oppdatert]