David i USA

Etter snart et år i USA begynner nå hjemturen for David å nærme seg, men roingen fortsetter for fult også for han. Han er blant de utvalgte i USRowings Selection Camp mot JR-VM, hør hans raport her!

Da var jeg ferdig med roåret mitt i California, og har beveget meg til østkystens New Jersey for å være med på uttak til det Amerikanske Juniorlandslaget. Det var vanskeligheter med å satse på å kvalifiseres til jrVM for Norge fordi jeg hadde gått glipp av hele roåret hjemme, og dermed begynte jeg å se på sjansene til å ro for USA, siden jeg er så heldig å ha et amerikansk statsborgerskap.

Etter at jeg hadde rodd the Youth National Championships i Cincinnati, Ohio den 15 Juni, hvor det ble enn meget respektabel 5. plass i JM8+, dro jeg nokså sliten til Princeton University i New Jersey hvor the “Selection Camp” skulle foregå. De første ukene bodde vi i “the dormitories” på selve Princeton University, spiste I cafeteriaen på Princeton og rodde på Mercer Lake, landslagsbasen til U23 roerne.

Rommene er enkle med betongvegger, betonggulv, enkle bad og kun ett hvitt lys som hang I taket. Hver morgen våknet vi opp med en kakkerlakk eller to på badet. Totalt endte vi opp med 16 kakerlakker… Dagen begynner klokken 5:00 og er på vannet etter en 15 min kjøretur klokken 5:45. Morgenøkten bestod av intervaller som 5x1500m, 4x2500m, eller 5x1250m seatrace for å teste våre raceferdigheter. Og på ettermiddagen er det teknisk trening i to timer. Mandag til fredag er det to økter om dagen og i helgene er det kun en trening pr dag, men med samme tidlig morgen. I mellom øktene sover man gjerne i tre timer før man må spise og dra på neste økt igjen. Man bør helst ta kvelden ved 9:00 tiden for å ikke dø helt på neste morgentrening.

De første to ukene var det 26 “oarsmen” som skulle testes for deres styrke, ferdigheter til å flytte båt og hvor fort man kunne forandre teknikken sin til hva trenerne vil. Jeg har fått inntrykket av at de har samlet 26 av de største guttene i hele USA… Gjennomsnittshøyden er 1.97m og vekten er gjerne 95kg. Den største gutten på laget er 2.05m og den minste er meg på 1.91m og 77kg. Etter en uke skulle det testes 2k og de fleste på leiren dro lett en 6:12 på romaskin. Den beste tiden ble 6:04 og den værste ble 6:30. Få hadde muligheten til å perse på grunn av mye har trening den siste perioden. Jeg fikk 6:26, kun ett sekund bak den personlige rekorden min.

Fra onsdag 24. til fredag 26. Juni flyttet vi båtene til the Princeton University Boathouse fordi USRowing skulle arrangere Elite Nationals for landslagsutøvere på Lake Merced hvor vi normalt trener. Princeton klubbhuset er et kjempestort sinnsykt fint bygg med alle de båtene og utstyret man kunne drømme om. Totalt har de kanskje 40 åttere og en haug av firrere og 100 romaskiner. På Princeton trener også seniorlandslaget og der oppholder de åtterne som de brukte i Athen OL og Beijing. Her har jeg også møtt en haug av Olympiske stjerner baade fra herre og damelandslaget.

På fredag 26 Juni var det tid for første kuttene og 8 oarsmen og 2 coxswains ble nektet videre til å prøve ut for landslaget. Jeg er fortsatt her og neste uke er det Independence Day Regatta i Philadelphia hvor vi kommer til å ha en nærmere forståelse om hva som skal bli laget til jrVM. Det skal sendes en 8+ med de topp åtte beste her og det skal sendes en 4+ med de 4 neste beste og det skal sendes en toer til jrVM. Toern skal utvelges utfra trials hvor det er to toere fra Selection Camp og resten av toerne er andre påmeldte fra andre klubber. Jeg har hørt rykter om at jeg er i den toppede toern med en som har masse erfaring. Søndag den 28. Juni flyttet vi bosted til the Peddie School, en boarding school i Hightstown 15 min fra Princeton. Det var rykter om at rommene skulle være bedre her på the Peddie School enn de på Princeton, men viste seg å ha et mer fengselspreg og vi har fellesbad. Så får vi se hvordan de neste dagene utarter seg.

Redaksjonen ønsker David lykke til videre i uttaket!

Flere oppdateringer kommer selvfølgelig nærmere jr-VM