Gull Gull Gull x2

Fjorårets NM var et tøft mål å skulle gjenta. Med 2 åttere i en klasse, alle medaljer i enkelte løp og til slutt sammenlagtspokalen var det mye som skulle klaffe i et NM med rekordeltagelse fra hele ro-Norge.

NSRs seniorgutter har dominert sin klasse i en tiårsperiode. Med blant annet 11 åttere påmeldt, og ti til start i årets NM, var det i år hard kjemping i alle klasser. Resultatet ble gull i toer, firer og åtter med 6s margin over CR. NSR unngikk dermed spøkelse som endte med tap for nettopp CR sistgang de ble slått i åttter – på Voss i 2001. NSR-jentene stilte meget sporty til start og rodde inn til en absolutt godkjent 4.plass i åtter og til en 5.plass i 4x.

Junior-gutta tok alle NM-gull på langåresiden, noe som gjorde at NSR tok alle NM-titler i langåret for menn. En bonus for gleden var at CR ikke klarte å stille en junioråtter, noe som lover meget bra for fortsatt god seniortradisjon i årene som kommer.

På paråresiden var situasjonen snudd på hodet. Her var det nettopp CR som virkelig presterte stort, med sølv i senior dobbelfirer (NSR bronse) og gull på juniorsiden i 4x og 2x. Kongepokal fikk de også i 2x med Martha og Marianne, og med to(!!) dameåttere og 3(!!!) 4x ble det en overlegen seier i Emil Mørchs pokal. Det er bare å bøye seg i støvet for klubben i øst.

Nils Jacob Hoff tok kongepokalen på herresiden. Kristiansand Roklubb må også nevnes for sin fantastiske innsats med gull i dobbeltfirer og dobbel, samt bronse i åtter. Vi er imponert over den sterke konkurransen fra sørlandet.

For de fleste raceroere betyr dette avslutningen på årets rosesong. For enkelte juniorer står det igjen Baltic Cup som arrangeres på Årungen, og selvfølgelig, klubbmesterskapet!

#191#

Bilder vil følge.