NSR i dag

Klubben ble stiftet 25. mars 1897 etter initiativ av tre unge studenter. I 1903 flyttet man til Huk Aveny 2 på Bygdøy, og bygde et trehus som etter datidens forhold var meget flott. Men klubben vokste seg større og større og ved 35-års jubileet i 1922 var båthuset helt sprengt. Det ble derfor revet, og alt året etter sto det nåværende store betonghuset ferdig.

Båtparken omfatter de fleste båttyper som brukes i rosporten; på mosjons fronten finnes innriggere (toer og firer), trimscullere (singel og dobbel), plastscullere og ¾-utriggede båter, mens vi på racefronten har alle olympiske båter. Mosjonsbåtene står til disposisjon for week-end turer. Enkelte av innriggerne er spesialbygde for langturer og kan etter søknad til styret utlånes til lengere turer utover fjorden og videre langs kysten. Bruk av racebåtene må avtales med trener evt. routvalg.

For å vedlikeholde den store båtparken har klubben faste vedlikeholdsdager utenfor ordinær rosesong. Klubben arrangerer også vedlikeholdskurs både for plast- og trebåter.

Nye medlemmer må gjennomgå en instruksjon som omfatter ti instruksjonskvelder før de får lov til å gå ut på egen hånd. For årets nye medlemmer arrangeres det hvert år en egen klubbkveld ´kaninfest´for å gjøre dem kjent med klubben og hverandre.

Den alminnelige rosesong varer fra slutten av april og ut september. Den åpnes med tradisjonell åpningsregatta mot Christiania Roklubb, samt stort åpningsball i klubbens egne festlokaler. Sesongen avsluttes med den store klubbkapproingen åpen for alle medlemmer og med løp hvor alle aldersgrupper deltar. Premieutdelingen foregår om kvelden ved den tradisjonsrike høstfesten for medlemmene.