Klubben har bursdag!

Norske Studenters Roklub ble stiftet 25. mars 1897 av de ”medicinske studenter”: Peter Torgersen, Nicolay Paus og D. Tornøe. Samme Ã¥r begynte klubben sin virskomhet, først i ”ingeniørdetachementets bÃ¥thus” som klubben fikk lÃ¥ne, og sÃ¥ fra slutten av juni i eget bÃ¥thus pÃ¥ Vippetangen. Det var 36 aktive medlemmer med to lÃ¥nte bÃ¥ter, og første sommer ble det gjort 100 roturer. Virksomheten var beskjeden i flere Ã¥r fremover, og ”bestyrelsen hadde økonomiske mareridt”.  Etter hvert tok klubben ogsÃ¥ initiativet til Ã¥ danne en ”centralforening” for landets roklubber – ”Norsk forening for Roidræt”  sÃ¥ dagens lys 9. april 1900. Samme Ã¥r tok klubben initiativet til de skandinaviske studentkaproninger”.  1901 deltok klubben i sin første utenlandske regatta ved København, hvor de fikk premien for ”stilfuld roning, men for øvrig ikke naadde opp til præmie”.

Og sÃ¥  – i 1903 kunne klubben flytte ut til Bygdøy, Huk aveny, hvor klubben hadde fÃ¥tt en ”prægtig tomt ved Hukavenuen” av Hukselskapet. SÃ¥ i 1911 – ganske nøyaktig for 100 Ã¥r siden – kunne 14-Ã¥ringen stÃ¥ som en av de største roklubben i Skandinavia, med eget bÃ¥thus, 215 aktive og 30 passive, og 20 bÃ¥ter, som gjorde 1830 turer.  Utskriftningen av roere var for stor til Ã¥ greie de beste resultater – ”den enkelte roer har sjelden anledning til Ã¥ træne mer end en sommer”, og ”at holde et lag sammen i 2 aar har derfor ennu ikke lykkedes en eneste gang”.

Peter Torgersen, Nicolay Paus og D. Tornøe ville virkelig vært fornøyde – ikke minst med de mange lag som sannelig holder sammen i år etter år. Gratulerer med dagen NSR, rikere, mer aktiv og mer merittert enn noen gang.

Legg inn dine gratulasjoner og spådommer for de neste 114 år!

(Kilde: Norske Studenter Roklub gjennem 15 ̴r Р1997 Р1912