Isen smelter! / Isen er smeltet!

Ivrige U21-roere har de siste ukene hakket febrilsk i isen utenfor bryggen ved klubbhuset i Huk Aveny, og kan per 22/3-11 melde om en istykkelse på rundt 30cm. Men som mange har fått med seg, har Oslo vært badet i sol de siste dagene, og i følge yr.no vil dette vedvare til godt ut i neste uke. Med andre ord; ypperlige smelteforhold!

Vi kommer stadig med nye oppdateringer om istykkelsen!

4 April 2011

Det var et stort smil som dro seg fra venstre øre til høyre øre da jeg ankom roklubben idag var det ikke noe islagt landskap som møtte meg! Det var vann, herlig blått vann! Bare noen få isflak lå og fløt rundt i vannskorpen. Men husk dere ivrige roere! selv disse tynne isflakene skal behandles med respekt, de kan ødelegge kjøler og styrefinner! Samt isen som kan legge seg i løpet av natten er skarp som et knivblad! Så være sikre før dere går ut!

Bilder kommer snart!

30 Mars 2011

Det var med stor optimisme jeg spaserte ned på brygga med måleutstyret mitt idag. Jeg kunne skimte sprekker i isen ute på fjorden noe som låver godt, da trenger vi bare litt vind så drar den med seg isen bort og vekk. Det viste seg at isen hadde smeltet ytligere 5 cm fra mandag (28.3). Dette lover godt folkens, la oss fortsette å tenke varmt og sommer så er vi på vannet om ikke så altfor lenge!

28 Mars 2011:

Var nede for å sjekke på min hypotese om en 1 april uten is. Kan trygt si at det kommer ikke til å skje, men vi er på riktig vei! Isen er blitt mørkere og betydelig mer porøs noe Jacob Oevensen fikk oppleve idag, han satt på brygge med Albertine før Junior C, D, Nybeg trening. Jacob testet istykkelsen inne ved brygge, isen knakk kjapt sammen under føttene på Jacob, men Jacob slapp unna med en våt legg.

Ny hypotese for de neste dagene, vil se de første store sprekkene i isen ute i frognerkilen.