Golden Blades of St. Petersburg City Sprints event.

En av NSR’s sine egene medlemmer hadde sist helg gleden av å være funksjonær under en relativt ny event, nemlig Golden Blades of St. Petersburg. Gunnar Clifford ble bedt av FISA om å delta som dommer, les det han hadde å si om dette spennende arrangementet.

Undertegnede hadde sist helg gleden av å være med på FISAs nye prøveprosjekt Golden Blades.

Konseptet gÃ¥r ut pÃ¥ at man skal bringe rosporten til folket, og da fortrinnsvis til byer som har anledning til Ã¥ arrangere sprintregatta midt i byen.  Distansen er 250 meter, og kategoriseres som ”supersprint”.  I St Petersburg sist helg var alle finaledeltagere fra siste VM invitert til Ã¥ delta i en eliteklasse.  Det er imidlertid klasser ogsÃ¥ for klubblag og studenter.  Det er kun deltagelse for seniorer.

Regattaen har mange likheter med sprint i langrenn.  Først en ”time trial” hvor deltageren ror pÃ¥ tid.  Deretter kvartfinale, semifinale og finale etter utslagsmetoden.  Kun to bÃ¥ter som ror mot hverandre.

Det er tre minutter mellom hver start, sÃ¥ det er en krevende regattaform for bÃ¥de dommere, arrangører og utøvere.  Vi opplevde ved flere anledninger at bÃ¥ter ikke rakk frem til start, og man hadde ikke anledning til Ã¥ vente.  For alle de lokale lagene var ogsÃ¥ sprÃ¥k en utfordring. Den vanlige russer snakker knapt noe fremmedsprÃ¥k.  Det ble mange rop og fakter.

St Petersburg er for øvrig en fantastisk by, og regattaen ble arranger i omgivelser som jeg tror det knapt finnes maken til.

Best regards / Med vennlig hilsen

Gunnar Clifford