Tunevannets ups and downs

Da var årets Tunevannsregatta over for denne gang. Helgen var fylt med en blanding av oppturer og nedturer, sol og regn, og medvind.

Til denne helgen var det store forhåpninger blant juniorene om å kvalifisere seg til Baltic Cup. To båter skulle i baltic-ilden; herre 4-  og damer 4x. Men først ut av NSR medlemmene var dameseniorene Lousie Arve og Marika Erlandsen i 2x mot andre NSR-båt Kathrin Sabine Ellesat og Marte Åsland Hansen, hvor førstnevnte båt vant. Da kl ble 12.15 var det herre 4- med Patrick Sture, Petter Svingen, Oscar Helvig og Theodor Wiik, sin tur til å vise seg. De rodde 500 meteren alene, og fikk en tid på 1.34,6. Så var det damenes tur igjen i 4x, der de kom 4 sek bak andre båt i mål.

Etter det var det stjerneparet Bente Vagle og Sara Juel som rodde i 2x. De ledet hele veien, og kom naturligvis først i mål også! Denne helgen hadde vi en debutant, kanskje ikke ny for roing, men for roklubben. Det var faren Sara Juel, nemlig Erik Juel. Han kom omtrent samtidig som Fredrikstad roklubb i mål, da det kun var 2 hundredeler som skilte dem. Dessverre var det Erik som var den bakerste.

Den største begivenheten for dagen var kanskje Herre Senior 4-, da det var kommet to lag fra Storbritannia. De var fra Oxford Brookes University og Tawa Phonix Boat Club. Dette var noen store karer, og mot dem var våre gutter Lars Myhrer, Markus (masse navn) Holmemo, Mads Frank og  “vara-roer” for Tharald Sund var Dag-Erik Tvedt fra Berum. NSR guttene var svært ydmyke og trodde ikke på noen sukksess denne gangen. Det var ikke nødvendig da de røde var i mål 4 sekunder før andre båt, som var Oxford Brookes, etterfulgt av de grønne Tawa Phonix. Tidene ble 1.28, 1.32, 1.35 på 500m.

Mads Frank og Lars Myhrer hoppet fortsatt andpustne fra 4- til 2x. Der kom de inn til en 4.plass. Like etter var det klart for at junior-jentene skulle gå ut i 4x sin. Litt smånervøse, men klare rodde de opp til start. De rodde mot en annen båt, blanding av Ålesund og Fana. Konkurrentene var svært raske i starten og fikk et lite forsprang ganske tidlig. De vant med tre ganske kjipe sekunder.

Men blant andre hadde Sara Juel en god dag,og hun håvet inn sitt andre gull i single.

Søndag var det, som dagen før, side-medvind. Men annerledes var det at distansen var blitt 2000m. Først ut var 4-, og nå var det alvor. Annet at de hadde ganske store problemer med styringen; de rodde fra bane en til seks, men ellers gikk det greit, og de fikk en bra tid på 6.48. Vi håper på at dette holder til Baltic kvalifisering!

Søndag også kom Sara og Bente på 1.plass, helt toppers! Det forstatte godt da seniordamene Marika og Louise vant over Christiania Roklubb. Så kom løpet der to NSR båter stilte mot hverandre, nemlig 4- erne. I gullfirern satt Lars Myhrer, David Sture, Markus Holmemo, Eirik Lilledahl, og for denne gang den tapende; Nito, Tharald Sund, Peder Myhre og Thomas Baile.

I 2- var det close race, men gode gamle Nito vant som vanlig med makker Peder Myhre. Det var foran David Sture og Markus Holmemo, jrvm-båten blanding av Os og Ålesund, og siste NSR-båt med Bastien Gallet og Thomas Baile.

Det var igjen tid for Baltisc kvalik, og etter gårsdagens tap var jentene i 4x ikke så høye på pæra, men igjen de var klare for å gi alt de hadde i rumpe og lår. Veldig dessverre holdt ikke det, de spretne vestlendingene gled forbi og tok seieren. Dette var et veldig surt løp for jentene. Så surt at hverfall en har bestemt seg for å aldri komme bakerst igjen..

Takk for helgen!