Levende historie – Ã…rshefte fra 1907

I 1907 ble den første “Ã…rboken” i NSR produsert. Heftet inneholder alt fra beskrivelsen av et rotak til datiden regattareglement og beskrivelse av regattaer, blant annet at NSR fikk medlaje for stilfull roing.

I 1907 ga klubben ut et lite hefte, med orientering om klubbens organisasjon, lov, reglementer etc. rettet til medlemmene. Heftet inneholder også datidens Regattareglement, trolig det første reglement som ble laget av Norsk forening for roidræt (Norges Roforbund).

Allerede på tidlig 1900 tallet dro roere land og strand, (hvertfall Danmark og Sverige) for å teste nivået. I beskrivelsene av regattaene er til og med vindstyrken notert i margen.

Utdrag beskrivelsen “catchen” i rotaket:

Kommando “Klar” . Overkroppen føres forover, korsryggen bøies godt ind, bøiningen i haandledet rettes ud, saa aarebladet kommer næsten lodret ned i vandet, dog heldende noget mod agterstagen