Syre opp til hjernen

true story.

NSR stilte opp med en gjeng på rundt 15 stykker til årets NM i romaskin, som ble arrangert i Horten i år. Først ute var Peder Strand i HS 30-39år som knuste motstanderen og satt igjen med gull.  Først ut av juniorene var jentene i jrb. Sara Juel var favoritten (hvertfall vår) og lå lenge an til gull. Hun startet litt hardt ut, men etter fortidens tester har vi fått med oss at det er Saras egen stil. Moss Roklubb snuste litt i bakgrunnen hele veien, men med en smashing avslutning kom hun forbi Sara og slo henne med drøyt ett sekund.  Sara fikk dog sølv og er intet mindre enn 2. Beste i Norge på maskin i djrB-klassen! De tre andre jentene gjorde også en kjempeinnsats!

Noen minutter etter var det tid for djrA, der stilte Stine Meyer og Anna Sture. Stine Meyer fyrte av MYE krutt i starten og ledet i rundt 500m, før Ålesund snek seg jamt og trutt forbi, med meg på slep. Da begynte det å stivne litt for Stine. Jeg kom meg til 800m, da det plutselig stoppet helt opp. Syren sprutet i alle lemmer, dette må ha vært definisjonen på å ”stivne”. Spurten som man pleier å kalle det, var de siste 250 meterne med en splitt 5sek høyere enn startsplitten og om jeg brukte beina på dette tidspunktet er fortsatt litt uklart.. Resultatene ble allikevel ikke dårlig med Ålesund på toppen, Stine på tredje og jeg på andre.

Så var det guttas tur i hjrA der seks stilte i rødt. Oscar Helvig holdt en jevn fart hele veien, og lot seg ikke påvirke av de andre og kom i mål først med flere sekunders margin til nestemann! Starten var jevn mellom Vinjebrødrene fra CR og Patrick Sture. I midten av løpet klarte riktignok Patrick å få et lite forsprang, før Sverre Vinje økte og kom forbi. Patrick klarte ikke øke, heller motsatt og måtte gi fra seg bronsen til Harald Vinje som kom forbi akkurat i slutten. De andre gjorde også en god jobb; Petter Svingen kom seg på en 6.plass, Eirik Wetteland 8., Theodor Wiik 13. Og Jonas Taugbol på 20.

Sara Hegge er fortsatt jrA, men stilte i år i lettvekt senior. Hun holdt fast på en jevn rytme og splitt hele veien og fokuserte kun på eget løp. Og det ble GULL! Hun var en av de få av oss som fikk til en spurt, og en av to i NSR-flokken som perset (forbedret sin personlige rekord)!

Markus (masse navn) Holmemo stilte som eneste u23er fra NSR i den hardeste klassen Herrer senior. Han kjempet seg gjennom 2ken og endte på 9.plass.

Så var det tid for stafettene! Kanskje det er den viktigste eventen, hvilken klubb er best? Jentene i jrb kjempet tappert men måtte se seg slått med to sekunder. Mens jentene i jrA knuste Tønsberg med førti sekunder, og fikk et blankt gullstykke med seg hjem. Guttene vant også med et par sekunder margin. Ydmyke som vi er erklærer vi derfor NSR som beste klubb.

Summen av pallplassene gir oss 5 gull og 3 sølv. De fleste av oss perset ikke denne gangen, men alle ansiktene uttrykte smerte på høyt nivå og alle kjempet seg inn til 0m selv om syren var nådd oss til hjernen.

Takk for alle heiarop fra gode supportere! Vi gruer oss allerede til neste gang…