Régate de masse

I høst fant faren min, Erik Juel, ut at det kunne være morsomt å dra til Paris og ro regatta der. Så fredag satt vi på flyet, Bente og jeg med ganske mange sommerfugler i magen. Regattabanene lå et lite stykke unna Paris i en av de verste drabantbyene, og på 90-tallet var det opptøyer der. I dag framsto det som et litt hyggeligere sted, men politiet patruljerte allikevel rundt på arenaen for å passe på.

Régate de masse er en regional regatta, og betyr massenes regatta. Her var det virkelig en masse av roere. Det var ca. 1000 deltagende og fordelt på ca. 3000 båter, til sammenligning var det ca. 460 påmeldte båter i Østlandsregattaen samme helg.  I vår klasse i 2x var det påmeldt 35 (!) båter. For at regattaen skulle være mulig å gjennomføre måtte det være syv stykker i hvert heat, og de kunne kun ha A og B-finale. For å komme seg til A-finalen måtte du ha en av de 7 beste tidene, og det var vårt mål.

Vi fikk låne en dobbel med styrefot og merket fort at den var veldig skeiv. Hele forsøket måtte vi dermed ro ekstra hardt på bauside. Men vi kom oss igjennom vår 1500m og vant forsøksheatet vårt. Nå gjenstod det bare å se om tiden var god nok til å komme til A-finale.

Før resultatene kom tok vi oss en tur innom kiosken for å få noe å spise og se om den var noe skryte av. Det var den. Her var det et bredt utvalg av baguetter, kaffe fra espressomaskin, fatøl og nygrillet merguez med pomfrites til. Det eneste vi savnet litt var de gode kakene på Årungen.

Vi kom oss til A-finalen, og etter en lang og pause var det ut igjen. Vi hadde fått fjernet styrefoten og nå lå alt til rette for et perfekt løp. I 600m lå vi i tet, men så sprakk vi litt, og de neste meterne ble veldig tunge. Til slutt endte vi på den sure fjerdeplassen et par sekunder bak tredjeplassen og rundt fem sekunder bak førsteplassen. Alt i alt er vi veldig fornøyde. Treneren fra klubben vi lånte båt av virket også ganske imponert og ville gjerne ha oss med i en 4x i franskmesterskapet.

Søndagen var det singel som stod for tur. Vi var ganske heldige med været, for selv om det var den kaldeste våren i Paris siden 30-tallet tittet solen frem og det blåste ikke for mye. Det var 35 båter med i dette løpet også, og vi forventet hard konkurranse ettersom de fleste klubbene setter sine beste roere i singel, og det er det franske parårajenter ror, nesten uten unntak, gjennom hele vinteren. Det viste seg at vi hadde rett angående konkurransen og Bente kom seg ikke videre til en finale. Jeg greide å komme meg til B-finalen, og fem timer senere satt jeg i båten igjen.

Starten gikk og etter 1000m hadde jeg skaffet meg en ledelse, men det var også her de andre jentene begynte å bruke de kreftene de hadde spart til slutten. Jeg så de komme nærmer og nærmer, og da jeg kom i mål var jeg ikke sikker på om jeg hadde kommet på første eller tredje plass. Det viste seg at jeg hadde marginene på min side, og jeg vant med 0,33 sekunder ned til 2. plassen.

Etter det var det bare å rigge ned båtene og takke for oss til alle som hjalp oss med båter og som ønsket to jenter fra Norge varmt velkomment, uten at det å kunne så mye engelsk var så viktig. Nå vet vi hvordan lista ligger for å være i toppen, i hvert fall regionalt, i Frankrike.