Norgesmesterskap i romaskin

1. Februar 2014 ble første offisielle NM på romaskin arrangert! Det var duket for masse smerte, spytt og svette i Tindlundhallen i Sarpsborg. For NSR-gjengen ble det blandete resultater på 2ken, men vi fikk være vitne til en spennende duell mellom Tufte og Borch, nesten sub 7.00.0 for u23 dame, muskelbunter med bleket hår, slitne tolvåringer med lidenskap i øynene, og masse artige teknikker.

Jrb jentene var først ute og her har ting forandret seg. 20 freske jenter stilte til start! For tre år siden var det fire stykker i denne klassen. Emilie Helvig og Elisabeth Wiik var meldt på og rodde 2k. Emilie glapp pallen med et par sekunder, men begge fullførte med glans.

Nivået i hjrb har steget enormt! Oscar Hoff kom inn på 6.plass med tiden 6.51,7.  David Anderson perset med flere sekunder. Edvart Svingen og Jacob Andreaa fullført også sine løp med respektable tider i det tette løpet.

Så var det tid for Sara Hegge, Anna Sture, Sara Juel og Bente Vagle. Sara stilte i u23 lettvekt, Anna i u23 tungvekt og Bente og Sara i djra. Med små vindkast inn fra døren bak oss og hverandre i øyekroken, føltes det nesten som å være hjemme på klubben igjen. U23erne syntes alt gikk veldig fort, og det føltes litt uforberedt. Men Sara taklet det hele strålende og fullførte med ny og bedre tid! Anna kom inn på nøyaktig samme tid (på tidelen) som forrige 2k test.  Sara Juel forbedret seg igjen, slik hun har gjort på hver eneste test i vinter. Bente hadde ikke helt dagen, men var ikke lagt unna pers hun heller. I u23 lettvekt herrer stilte både Petter Svingen og Theodor Wiik. Petter tok gullet foran Theodor.

Plutselig samlet mistenkelig mange seg rundt romaskinene; det var tid for HS. Olaf og Borch var plassert ved siden av hverandre. Skjermen viste splittider du ikke trodde var mulig å få til. Borch tok en knapp ledelse i begynnelsen. Etter tusen meter senket  Tufte splitten og snek seg forbi Borch. Da det nærmet seg 500m igjen kom Borch hardt tilbake,  han hadde en hårreisende splitt og Tufte klarte ikke følge. Borch var først i mål med tiden 5.48!

I u23 herrer stilte Oscar Helvig og Hallvard Bjørklund. Sistnevnte var meldt på som Bergens, men NSR vil gjerne skryte litt av han ettersom han har trent med NSR-gjengen det siste året. Oscar fikk det tøft da det var 700m igjen og siste spurt var ikke nok til en ny PB. Tiden er fortsatt forrykende, og fjerdeplass er slett ikke verst. Hallvard imponerte med enda en ny pers. På litt over en mnd har han forbedret seg med åtte sekunder!

I HS åpen klasse stilte to menn, den ene var NSRs egne Peder Strand. Med litt svette i pannen kom han i mål med tiden 6.10!

Så startet moroa! Jrb-jentene ledet under første 500m av stafetten, før Sarpsborg fikk et lite forsprang som økte frem til mål. NSR på 2.plass rett foran Trondhjems Roklub. NSRs jrb-gutter kom rett bak Moss i  stafetten og fikk dermed bronse. Det var hele ni lag meldt på i denne klassen.

Sara og Bente stilte i stafett med Elisabeth og Emilie, som kom rett fra stafett i jrb. Det så tungt ut. Etter en skikkelig spurt av ankerkvinnen  Sara, kom de i mål en tidel foran Bærum. Bronsen var deres!

Siste stafett og løp for dagen var stafett for u23 lettvekterne. Her stilte NSR med tre stykker på et lag; Petter, Theodor og Patrick. Petter var den heldige som ble trukket til å ro to etapper. Det stoppet han ikke fra å senke splitten med flere sekunder de siste 200m av siste etappe. De vant til slutt over Fredrikstad.

Foreløpig resultatliste finner du her.

NM i romaskin er rett rundt hjørnet! Enten vi liker det eller ikke… Her finner du trekningslisten!

Årets NM i romaskin er 1. februar i Tindlundhallen i Sarpsborg. Noen gleder seg til å teste formen, mens noen ville helst vært foruten. Roerne setter pris på alle som kommer og heier dem gjennom denne årlige traumatiske opplevelsen. Ikke bare er det morsomt å se NSRs egne roere ro, men mange fra landslaget stiller også opp. Kanskje blir nettopp du vitne til noen forrykende tider?

Redaksjonen ønsker alle roerne lykke til!

For de som er litt stressa anbefaler vi å lene seg tilbake og lese dette diktet:

Skeiserenn

Du startar i lag med storskridaren.
Du veit du ikkje kan fylgja han,
men du legg i veg
og brukar all di kraft
og held lag ei stund.
Men han glid ifrÃ¥ deg –
glid ifrÃ¥ deg, glid ifrÃ¥ deg –
Snart er han heile runden fyre.

Det kjennest litt skamfullt med det same.
Til det kjem ei merkeleg ro yver deg,
kan ikkje storskridaren fara!
Og du fell inn i di eigi takt
og kappestrid med deg sjølv.
Meir kan ingen gjera.

Olav H. Hauge