Klubbregattaen 2014

Mye regn, mye folk, mange løp og mange båter – og veldig god stemning! Les rosjefens beretning her!

Dagen for klubbkapproingen opprant med trøstesløst være. Når vi det hele tatt kom oss i gang var det på minnene fra kvelden før hvor klubbsjefen arrangerte en strålende høstfest for vel 60 NSR’ere i festsalen, samt i vissheten om at 2014 hadde vært en av klubbens aller beste år med rekordmange 68 seiersvimpler i flaggstangen.

Tross øsende regnvær møtte likevel et betydelig antall NSR’er opp. Første løp var 4 innrigger. Etter at det i Lucas og Leif’en var komponert to omtrent likeverdige lag, bestemte fire racerrorere seg til å stille. 149 HOD ble for anledningen utstyrt med big blades, med Patrick Een Sture, Petter Solberg Svingen, Markus Holmemo  og Peder Myhre ved årene, og Maarten van Keulen som cox, og den gamle skuten formelig fløy over Frognerkilen. Til tross for at dagens gode og kyndige starter og dommer, Gunnar Clifford, ga båten 20 sekunder handicap var seieren aldri truet. Høstdagen må ha gitt HOD på 46 år troen på en ny vår!

Deretter var det søskenduell i 2x hvor Emilie og Oscar Helvig, Edvard og Petter Solberg Svingen og Anna og Patric Een Sture stilte til start, med handicapet på 0, 4 og 12 sekunder. Justert for alder viste det seg at Emilie og Oscar er klubbens beste søskenpar.

For doblene var det ingen hvile. De måtte straks på vannet igjen i klassen Generation Challenge, og hvor de fikk følge av tre båter til. I tillegg stilte Maike de Vlas opp i ¾ 2x med barnebarna Ingeborg på 9 år som stroke og Asgeir på 6 som cox. De rodde imponerende; man måtte ikke vente på dem på start og de kom i mål mens mannskapet i 2x’ene satt runde i ryggen og vente på at pulsen skulle gå ned. Det ble vurdert slik at det ble dødt løp mellom Cato og Peder Myhre og Helge Refsum og Petter Solberg Svingen. Kombinasjonen av rosjef og viserosjef kom inn til en meget tilfredsstillende tredjeplass.

Regattaen ble avsluttet med fakultetsløp i firer, for anledning rodd i innrigger 4 . Med ganske lemfeldige krav til fakultetstilknytningen stilte medisinere, samfunnsvitere og jurister lag. Til tross for at juristene helt urimelig ble ilagt et handicap, halte båten bestående av fødselsdagsbarnet og leder Hans-Jørgen Arvesen, Tor-Geir Myhrer (begge jurister), Erik Juel (arbeider i forlag som gir ut mye juridisk litteratur) og Oscar Helvig (kan ikke helt utelukke at han vil studere juss) seieren i land.

Da medaljer og diplomer var utdelt, og vi hadde fortært klubbsjefen siste vafler og kaker, var rosesongen 2014 offisielt over.

PS – SEND BILDER TIL REDAKSJONEN:)