Tilbake fra Sevilla

Roberto, Roger og Kristin, en gjeng u23ere og juniorene Sara Juel og Bente Vagle har alle kommet seg relativt smertefritt gjennom en fin treningsuke i Sevilla. Det vil si ikke helt smertefritt, musklene ble selvfølgelig såre og hendene ble høvla, og to av oss har slitt med vonde rygger – men alle båtene var med, ingen av dørene eller vinduene på Roberto manglet etter den lange turen, vi hadde senger å sove i og nok av sjokolade og doughnuts å knaske på.

Med oss var det rundt 70 norske roere på banen, i tillegg til det spanske landslaget (som viste oss hvordan en gullfirer ser ut), det lille cubanske landslaget med den store mannen Angel, utviklingsgruppene til FISA og masse padlere. Det blir ganske folksomt på den 200m x 8km store kanalen, vannet er derfor sjeldent stille. Dog finnes det alltid en rolig flekk rett ved Columbusegget helt øverst. Vi med dårlige rygger som var fornøyd etter 2x6km pr økt noen av dagene, holdt oss gjerne til denne flekken.

De som derimot hadde kropper til å utføre en skikkelig treningsleir hadde lange distanser, fartlek, stepped 2k’s og 3k race på programmet. Mye foregikk i single, men noen fikk også gleden av å ro i kombinasjoner med andre klubber. NR satser mye på lagbåter til både u23VM og jrVM, så de øktene viser seg nok å bli ganske viktige!

På tirsdagen fikk mange av oss muligheten til å delta på Kleshnevs Biomekaniske test. Kleshnev er kanskje rosportens Einstein. Han måler alt av vinkler, fart, kraftkurve og mye mer. Hvis ikke dette var en once in a lifetime-mulighet, så var det hvertfall once in a very long time- mulighet. Resultatene var brutalt ærlige, men alt ser absolutt ikke gærent ut. Det skal sies at de fleste tallene var røde eller med minus foran, men så blir vi sammenliknet med medalister. Konklusjonen var på med kraft i  catch og hender opp i avlutning for å unngå utvasking.

Roingen gikk sin gang og forholdene ble bedre utover uken. Vi hadde ikke Lars med oss denne gangen, så vi har langt fra så mange og fine bilder å vise til. Men det ble tatt uttallig mange videoklipp som er behjelpelig for teknikken.

Det var ikke bare teknikk og muskler som forandret seg iløpet av uken; Bente ble 18år og Roger ble bestefar for første gang til en sunn gutt!!

IMG_0226_2