Sørlandsopplevelser!

De klassiske turløpene Barmen Rundt og Hisøya Rundt er unnagjort med mange opplevelser. Les mer her!

Etter å ha lest Geirs glitrende innlegg fra U23 VM i Plovdiv hadde undertegnede lite lyst til å» hoppe etter Wirkola», men ettersom turen til Sørlandet i år hadde noen uvanlige innslag, så må turen nesten dokumenteres!

Vi var 10 turroere fra NSR som dro til Risør Ro og Padleklubb for å delta i turløpet «Barmen Rundt»:

Bjørn Saga og Brita Børve stilte i egen 2X, dertil Jacob Nordan, Natasza Sandbu, Else Dreyer, Jan Hysing og Kristin Hysing i 4X+ samt Jens Kolberg, Isabella Hutchinson og undertegnede Marianne Lundh i 2+innrigger.  Dertil var det 1 båt fra Kristiansand, 3 båter fra Arendal, og 4 båter fra CR.

Bare for å si det: det var et ufyselig vær! 11grader og regn som til tider var ganske heftig, men heldigvis ikke alt for mye vind.  Det er dårlig med brygger, en motorbåt blokkerte den ene i ganske lang tid – med det resultat at da starten gikk, så var det fortsatt 3 båter som ikke hadde kommet vekk fra bryggen: en båt fra CR, NSRs 2X og 2+ innrigger. NSRs to båter så fort at starten var gått og fulgte etter feltet, mens CR rodde opp til start for å få en korrekt tid. I betraktning av den rufsete start, var det ikke noen overraskelse at ingen visste hvem som vant hvilken klasser, da det etter en meget kald times venting ble premieoverrekkelse. Arendals dame ¾ firer+ hadde hele veien kivet med Kristiansands herre innrigger 4+, og vant løpet knepent. Al annen informasjon druknet –  i regnet?

Knappe 30 roere møttes senere på dagen i Arendals Roklub til flotte ferske reker og diverse tilbehør, det var dekket i båthallen på grunn av været. Ut på kvelden en CR roere tok frem gitaren og sangheftene, det ble en veldig koselig kveld.

Søndag var været mye bedre, og vi skulle ro rundt Hisøya. Fire fireåres båter av forskjellig type kom på vannet, vi blandet roerne fra klubbene, dertil Bjørn og Brita i deres 2X, samt følgebåten, en koselig snekke. Vel ute gjennom elven så vi at coastalbåten hadde gått på grunn, den sto fast i sundet mellom to holmer, trass i kjentmann om bord og følgebåt som anviste retningen! Min båt fikk stoppet og manøvrert oss vekk fra samme skjærene, følgebåten var rett ved siden, og vi overlot derfor en redningsaksjon til de.  Før Merdø møtes vi med de to første båter samt 2X, og ble enige om at været og vanntemperatur ikke innbød til landgang på strand, kaffen fikk vi hellere drikke når vi var kommet tilbake til klubben.

Vel tilbake i Arendals Roklub la min båt til bryggen nesten samtidig som coastalbåten. Men de hadde mistet noen, nemlig coxen som nå var om bord i følgebåten. Jeg fikk litt hetta ettersom det var Jens som var coxen, det viste seg at han hadde «ofret» seg, hoppet i vannet (14grader!) for å hjelpe følgebåten som også hadde gått på grunn! Ettersom hans mobil lå i robåten klarte vi ikke å få kontakt. Etter en stund kom snekken frem til roklubben – de hadde underveis gått tom for drivstoff!

Stor var gjensynsgleden, og kaffen smakte betydelig bedre etter at alle var kommet velberget hjem!

Alltid koselig å besøke Arendals Roklub, her er det hjertevarme og hyggelige roere. Håper vi får anledning til å ønske de velkommen i NSR.

Marianne Lundh