Ungdomsmesterskapet i Os – beretninger fra vest

NSR stilte i år for første gang på flere år en tropp i Ungdomsmesterskapet, som i år ble avholdt på Ulvenvatnet Os.

Troppen bestod av seks jrB jenter, fem jrB gutter og to jrC gutter, med ulik erfaring innen raceroing. Distansen på alle regattaens løp var 500 meter, og det var knyttet stor spenning rundt hvem som kunne kalle seg ungdomsmester innen helgen var omme.

Fredag ankom NSRs roere i to grupper fra Flesland, hvorav den tidligst ankomne fikk mat, mens den sene gruppen måtte gå sultne. Kvelden ble brukt på å rigge, før velvillige sjåfører fra Os roklubb fraktet oss til skolen der vi skulle bo. Her installerte vi oss, før alle lagde seg frokost og lunsj til dagen etter. Etter det som virket som ett sekund søvn var alle NSRs roere oppe igjen klokka 06.00, klare for å ro forsøksløp.

Dagen startet med at både Andreas Clifford og Jonas Juel kvalifiserte seg direkte til semifinalefinale i 1x jrB. Pierre Bret fikk det noe tyngre, og måtte innom oppsamling. Her ble han dessverre slått ut med knapp margin, etter det han beskrev som et løp langt ifra bra nok. Kristian Søhr og Sam Lorgen ble også et lite nummer for små i kampen om finaleplasser, både i singel og dobbel. Det samme gjaldt også jrB-jentene, men alle disse er relativt ferske i regattasammenheng, og vil nok komme sterkere tilbake i fremtidige regattaer. I herrer jrC singel hadde Petter Arnøy en god mulighet til å nå en semifinale, men dessverre fikk han en gigantisk fisk i starten av oppsamlingsløpet som ødela muligheten. I tillegg til å ro singelsculler rodde Andreas også 2x sammen med Lars Benske fra Fredrikstad. Siden de to er fra forskjellige klubber hadde de ikke muligheten til å bli ungdomsmestre, men de vant likevel forsøksløpet sitt med klar margin.

Idet klokka begynte å nærme seg 12.00 var det tid for semifinaler i jrB 1x. Jonas havnet i et relativt tøft heat, og var langt fra sikker på å avansere til finale, men klarte det som sistemann etter et ganske bra løp. Andreas havnet i et noe lettere heat, og måtte regne med å være favoritt, et stempel han innfridde med seier i sitt heat. Neste løp var finale i 1x, der de to rødkledde skulle møte hverandre for første gang denne helgen. Etter en jevn start var det Ulrik Soltvedt fra Bergens som tok ledelsen, med Jonas på andre og Andreas på tredje. Etter hvert som båtene nærmet seg målstreken ble avstanden mindre og mindre. NSR-gutta tok mer og mer innpå båten fra Bergens, men det samme gjorde også Lars fra Fredrikstad. Etter en nervepirrende sluttspurt gikk til slutt gullet til Bergens. Jonas klarte å kapre sølvet, mens Andreas dessverre måtte se seg slått med 26 sure hundredeler i kampen om bronsen. Ikke lenge etter skulle Jonas i aksjon igjen, denne gangen i 4x med Pierre, Kristian og Sam. Etter et greit gjennomført løp endte de på 4.plass, tre små sekunder bak Bærum på tredje. JrB-jentene Rebekka, Erle, Andrine og Hanna rodde også 4x, der de endte på 5.plass. Litt senere rodde Andreas finale i 2x sammen med Lars. De tok, ikke helt uventet, en ganske klar seier, men tittelen ungdomsmester ble gitt til Stavanger som kom på 2.plass, til tross for at Lars hadde gjort så godt han kunne og tatt på seg en NSR-drakt til finaleløpet. Siste lp for dagen var herrer jrA 2-, der Baltic-klare Pierre og Jonas skulle måle krefter mot Bergens, båten som var nærmest dem på uttaksløpet til Baltic. Etter en seier på 2,5 sekunder beviste de at de fortjente plassen i Baltic, og lettelsen var stor etter målgang.

På kvelden sørget Os roklubb for pizzaservering i Os sentrum til tilreisende roklubber, et tiltak som smakte godt for slitne rokropper. Nå gjaldt det bare å få seg litt søvn, før søndagen og Ulvenregattaen sto for tur.

Søndag var det færre forsøk, og vi fikk dermed sove litt lenger. Dagen startet med at Pierre og Jonas vant i 2-, med litt mindre margin enn på lørdagen. Deretter hoppet de begge to rett over i singel, og cirka tre minutter senere gikk starten i det første heatet. Her ble Jonas nummer to, og Andreas nummer seks. I det andre heatet ble Pierre nummer seks. Kristian og Sam ble henholdsvis fire og fem i sitt heat. I herrer jrC 1x ble Petter nummer tre i sitt heat, Charles ble nummer fem i samme løp, og litt senere teamet de to opp i 2x, der de endte på fjerdeplass. Pierre, Kristian, Sam og Jonas ble nummer tre i jrB 4x. De rødkledde gikk fra å være en båtlengde bak Bærum på lørdag til å være en båtlengde foran på søndag, og det var stor framgang å spore. I damer jrB 1x kom Andrine og Hanna på henholdsvis fjerde og femte plass. Heatet etter var rent NSR-heat, og her var det Rebekka som stakk avgårde med seieren. Jonas teamet opp i 2x med Martin Steinnes fra Bergens, og tok seieren med god margin. Det samme gjorde Andreas sammen med sin makker Lars fra Fredrikstad. I damer jrB 4x ble NSR nummer fem. Så gjensto det bare å pakke hengeren, før vi begynte på turen hjem. En stor takk til trenere Maarten og Kristian som var med oss hele helgen, og også en stor takk til Os roklubb som sørget for et godt gjennomført arrangement. For noen NSR-roere var dette siste regatta for sesongen, andre skal også stille opp i NM og Baltic cup. Men uansett hva det var, så er dette bare begynnelsen, for det er som kjent litt for mange år siden en NSR-roer har kunnet kalt seg ungdomsmester i roing.

Jonas J