Om å være med på regattaer

Helgens CR/Ormsundregatta ga ingen pris til NSR som årets regattadeltaker. Rosjefen er ikke bare fornøyd:

NSR må si seg godt fornøyd med resultatet av helgens regatta. Per Bønsnæs hadde allerede heist ti seiersvimpler i flaggstangen på klubben, slik at det nå, når bare 1/6 av den offisielle rosesongen er tilbakelagt, henger det 20 seiersvimpler i flaggstangen. Forholdsvis enkel matematikk sier noe om hvor dette kan ende. Forholdene tatt i betraktning var ti seire imponerende. Mens NSR i Årungregattaen fristet vedvarende regn og lave temperaturer, måtte CR og Omrsund slite med en nordavind som under regattaen varierte mellom 5 og 8 m/s. Som en av lørdagens seiers herrer, Jonas Juel, uttalte etter at han relativt komfortabelt hadde vunnet HJA 1X: ”Det handler om å overleve!”. En realitet flere av oss fikk erfare.

Men de prøvelser man opplevde på vannet, var lite mot det våre lagledere og trenere måtte slite med på land. Rosjefen har sett seg nødt til å sende en egen redegjørelse til ferske roere og roforeldre. Den ligger vedlagt nederst. Til tross for at det 14 dager før regattaen var sendt ut beskjed om at roerne måtte melde fra om de kunne stille under CR-Ormsunds-regattaen, uteble påmeldte roere med de underligste og de minst akseptable grunner. Som en følge av dette er det noen som fortjener ros og anerkjennelse, og noen som må motta en beklagelse:

Rosen går til de som utgjorde NSR sitt team av lagledere og trenere under regattaen: Gunnar Clifford, Sverker Lorgen, Sara Juel, Roger Wiggin og Maarten van Keulen. De gjorde en formidabel innsats med å administrere et betydelig antall avmeldinger og navneendringer. En særlig takk må gå til Sverker Lorgen som av eget initiativ og på en fortreffelig måte møtte opp og fylte rollen som lagleder.  En særlig takk går også  U23-roer og assistent trener Sara Juel, som etter at hun var ferdig med egne løp, komponerte nye båter for JB, JC og Åpen nybegynner for søndagen, og detter sørget for at roere og foreldre fikk beskjed via Facebook, mail og sms. Det er skjebnens ironi at da Maarten overtok det nye oppsettet på søndag, ble alle JC og Åpen nybegynner løp avlyst p.g.a. for mye vind.

Beklagelsen går til de roerne som var innstilt på og hadde gledet seg til å ro, men som p.g.a. forfall fra andre og omrokering av båtene, ikke fikk rodd de løpene de ønsket.

Og ikke minst må vi beklage overfor arrangørene fra CR og Ormsund. Fra en stor og seriøs roklubb som NSR har de rett til å forvente bedre.

Tor-Geir Myhrer

Rosjef NSR