Østlandsregattaen 2016

Helgens roere var for det meste fra juniorstammen, med noen innslag fra senior. Juniorene er tapre sjeler og hopper fra ett race til neste med få minutters mellomrom. Når de treffer riktig sanker de flere medaljer på kort tid. Trygve Løken tok sølv i dobbel lørdag med Jens Karlsen fra Moss RK og et nytt sølv søndagen med Charles Bret. Så gjentok han suksessen i singel, enda et sølv til gutten i rødt! Edvard Mysen og Benjamin Hugenschmidt møtte hverandre i samme heat i hver sin singel. Mot slutten var heatet delt i to dueller. Edvard spurtet om gullet, men en liten sildefisk gjorde at han måtte bite i et sølv isteden, med bare 0,5 sek til førstemann. Benjamin vant sin duell og det ble bronse. Mix 4x tok bronse med Ella Hegge, Trygve Løken, Marie Rudi og Tuva Gilbo. På søndagen florerte det faktisk av medaljer hos de yngste juniorene. Det var stor spenning i løpet av de 500m i åpen dobbeltfirer, der det rene jentelaget med Ella Hegge, Marie Rudi, Lisa Byberg og Martine Hovland fra NSR stilte til start. De lå på andre og det var tett mellom båtene etter starten. I midten stoppet det heftig opp for den nærmeste båten. Noen tak etterpå skjedde det samme hos Ormsund som var den ledende båten. De klarte ikke samle seg, og det ble flere fisk i begge båtene. Jentene holdt seg til sin plan og gode stil inn til mål, der de var først!

Sara Juel, eneste kvinnelige senior til stede i helgen, tok seg videre i forsøkene både lørdag og søndag i singel. Det er mange gode kvinnebåter for tiden, og alltid noen å battle med. Lørdag hadde hun en sterk midtre tusen, men klarte ikke øke takten ved passering av de gule bøyene. Maia fra Bergen hadde en rå spurt som tok henne forbi Sara rett før mållinjen. Søndag tok hun seg til finalen med god margin.

Elisabeth Wiik rodde i kombinasjoner med Bærum i løpet av helgen. De rodde godt i både firer, dobbeltfirer og dobbel. Emilie Helvig rodde i dobbel med Marie Fensbekk fra Fredrikstad RK. De ble medalje, men de føler de kan gjøre det bedre og gleder seg allerede til neste gang.

Jonas Juel fortsatte sin dominans i hjra singel. På søndag var det Baltic cup uttak, som gutten vant med stor margin. Det blir spennende å se hvor han tar veien til neste månedene. Senere rodde Juel og Andreas Clifford dobbel. De vant sitt forsøk, og tok gullet i finalen med flere båtlengder til neste båt! Andreas skulle så inn i åtteren.

Masterroerne Halvor Bergan og Jens Petter Koren rodde inn til tredje i dobbel. Senere befant Jens Petter seg i en singelsculler.

Siste løp for dagen var en god mix av NSRs senioråtter/Henleyåtter og junioråtteren/ Nordiskåtteren med NSR og Bærum, to dobbeltfirere og en dameåtter fra CR var også i feltet. Henleyåtteren fikk æren av å ro med en ”ekte” cox fra det store utland, som virkelig gjorde susen. Både Ole Bang Andreassen og Theodor Wiik har kommet til Norge for sommeren og befant seg også i båten. De fløy over banen inn til tiden 5:48. Feltet strakk seg langt med en slik god miks, i løpet av ett minutt krysset båtene mållinjen med jevne marginer. Neste båt i mål, ti sekunder senere, var dobbelfireren Tohn, Øyasæter, Helseth og Lindgren. Samme margin til neste båt som var Kristiansand/CR dobbeltfirer. Samme margin til fjerde båt som var nordisk åtteren og deretter damene fra CR.

Moss Roklubb arrangerte regattaen. Det var pyntet med nydelige blomster og mange blide fjes var å se.

Lars tok mange fine bilder som er lagt ut på facebook siden vår, sjekk de ut da vel!

ØSTLANDSREGATTAEN 2016 Resultater

13450049_10153605571081828_9015303734165924407_n 13417584_10153605574281828_4322551443566054573_n

One reply on “Østlandsregattaen 2016