Klubbåpning og “the Boat Race”

Vi startet som vanlig sesongen med åpning av vår velstelte klubb, etter ukens dugnader og Vårfest. Først ble det talt om stor aktivitet i mange ulike klasser – vitner til en bred stamme i NSR. Det ble nevnt litt om Bogstadvannet og kvinnesatsing. I den anledning ble en ny dobbeltfirer gitt navnet Marika Erlandsen etter roeren som i mange år har bidratt til det kvinnelige miljøet i klubben. Coastal 1x ble døpt Inger Schjoldager etter mange år i styret, og ikke minst som mor til tre av klubbens aktive roere.

Så var det tid for “the Boat Race” mot blåjakkene på andre siden av kilen. Statistikken er ikke 100% valid, men vi tror at NSR har vunnet de 11 siste gangene – altså ville det å tape denne 12. gangen bli et historisk nederlag- og ikke noe som noen vil ta del av! Fra latter og applaus blir man plutselig litt kvalm og fokusert, når klokken går mot 12. Første løp er mix åtter med minst 3 jenter og en junior. Deretter er det rene juniorlag med blandet kjønn.

Strategien var den vanlige (uten å røpe for mye): “fly and die”. Vi gjorde nettopp det. De fleste av oss gikk som vanlig på smellen rett før Oscarsborg, ca  halvveis til Kongen. CR hadde vunnet starten, men her ved borgen hadde vi minst en halv båtlengde – og marginen økte! Vi nærmet oss Dronningen og hørte de røde blazerne heie og hyle! Takene ble kortere og frekvensen høyere. Au-au! Vi krysset mållinjen og bjella klang. Vi vant! 12 seier på rad var sikret, og godt var det.

Juniorene brukte sin fine rytme godt og gled tidlig ifra CR. Marginen økte hele veien. De gikk i mål med åpent vann mellom båtene. Dere er rå!

Takk for løpene CR (- måtte dere aldri vinne 😉 )!

Her følger litt historie om kapproingen mellom CR og NSR presentert av Per Bønsnæs:

Tradisjonen med åtterløp mellom NSR og CR ble startet i 1991. Det var de daværende rosjefer i de to klubbene som hadde snakket sammen og funnet ut at et slikt løp ville være en god idé. Før dette året hadde NSR og CR hatt sine åpninger vekselsvis kl. 11.00 og kl. 12.00, den klubben som hadde åpning først sendte ut mange lag i åtter og firer som lå på vannet og ropte hurra når flagget hos naboen gikk til topps. Men på slutten av åtti-tallet fungerte ikke lengre dette, og da ble åtterløpet et morsomt alternativ.

Jeg har gått gjennom årbøkene fra og med 2000 til og med 2017. Det er kun noen få år hvor kapproingen mot CR under åpningen blir nevnt i beretningene eller i listene over regattaresultater.

2005    CR vant senior

2006    CR vant senior

2007    CR vant senior, NSR vant junior

2013    NSR vant både senior og junior