Refleksjoner fra Hortensregattaen

Mange av Norges roere samlet seg igjen på Årungen i helgen som var. Per Bønsnæs rapporterer om 9 seiersvimpler! Det gir 39 til sammen i årets sesong.

Seiersvimpler Hortensregattaen:

DS 1x, HS 1x, DJB 4x, DJB 2x, HS 8+, HS4-, HJA2- og DJB 4x

Denne gangen fyller vi rapportene med ord fra utøverne selv, fra junior til masters:

Trygve Løken og Bror Torsten tok sølv i jrb dobbel lørdag.

Det ser ut til at det var et veldig tett mellom de fire første lagene. Hvordan utartet dette seg de siste 250m? Nevn en ting dere er fornøyd med og en ting dere kan løse på en annen måte for å komme enda nærmere vinnerbåten fra Drammen.

1) Jeg er fornøyd med hvordan vi fanger opp båten og sender den, slik at vi får den til å løpe.
2) Jeg synes vi må unngå å rushe på sleiden når vi går opp i takt (spurt).
Siste 250 ble en spurt mot Ormsund som vi vant knepent

Den eneste åtteren hos juniorene var en kombinasjon av NSR og CR. Disse er forøvrig akkurat tatt ut til Nordisk juniormesterskap litt senere i sommer; Jonathan Wang-Norderud, Kristian Lorentzen, Andreas Dugstad Sørsgaar, Hugo Haavind, Oscar Wohlfahrt, Erik Johansen, Petter Arnøy og Tinius Wilhelmsen er gutta i båten + en hittil ukjent cox? Ella Hegge coxet guttene under helgens regatta.

Her har Petter Arnøy svart på vegne av åtterguttene:

Dere hadde ingen konkurrenter i regatten i helgen, klarte dere allikevel å makse løpet?

Det er alltid lettere å ta seg helt ut når det er noen skal slå, når det er sagt, var alle innstilt på å gjøre et godt løp, få en god tid, og få tatt inn all den race-erfaringen vi kunne få. Hortensregattaen blir jo den første og eneste regattaen vi ror sammen før nordisk, og derfor en slags generalprøve.

Hvordan går forberedelsene til Nordisk?

Forberedelsene til nordisk om to uker går bra, selvom vi har slitt litt med sykdom den siste uken. Vi ser frem mot 11 viktige dager nå med to økter om dagen, og fullt fokus på åtteren. Alt ligger nå til rette for at åtteren i år skal gå helt til topps! Fire av oss åtte satt også i åtteren i fjor, også da en NSR/CR kombinasjon, men ulikt fra i fjor, er en fem dager lang samling i Sorø i forkant av mesterskapet. Denne samlingen tror vi at kommer til å være verdifull og hjelpe båten mye.

Er roteknikken hos CR noe vesentlig ulik fra oss i NSR?

I starten var det faktisk litt uenigheter om hvordan vi skulle ro, rent teknisk. CR sin firer og Esther som er deres trener har hatt fokus på å runde av og svinge over raskt etter avslutningen slik at man har god tid på sleiden før catchen. NSR fireren har i regi av Matti blitt opplært til å bruke tid i avslutningen, der båtsfarten er høyest, slik den tyske åtteren gjør det. Vi har prøvd litt forskjellige ting i vår åtter, men vi har kommet frem til at den tyske metoden fungerer best for oss og nå syns vi at båten flyter godt.

Avslutningsvis vil vi takke vår trener Matti Saborowsky som alltid stiller opp, Coxen vår Ella Marie Hegge, og Christiania Roklub som har stilt med båt.

Mastersgruppen i NSR blir stadig større, og flere deltar på regattaene. Denne helgen var Eduardo Reis en av dem, i dobbel med Kristian Christensen.

Dere har vi ikke sett så ofte på startlistene, Eduard . Dere er del av den voksende mastersgruppen som bidrar til et godt mangfold i klubben. Hvordan går det i denne gruppen?

Mastersgruppen i klubben har vokst de siste årene og vi opplever et stort interesse for å oppmøtes å ro sammen. Vi har en fastsatt dag på onsdager der vi ror med instruksjon av Markus Holmemo og i tillegg til det har vi vår egen avtale da vi trener sammen både 4X og 2X.

Vi ser at dere i dobbelen fikk en god margin til laget fra Drammen Rk. Får dere høye skuldre i en slik konkurransesituasjon?

For min del er dette første år som jeg delta i slik konkurranse og jeg synes det har vært veldig lærerik og gøy. Forhold på søndag var helt perfekt med sol og litt vind. Regattaen gikk greit men vi synes vi kunne har gjørt mye bedre da kolliderte vi med banebøyer og trodde vi var i målet. Sånn er det for første gang i robanen men vi gir ikke opp og skal fortsatte trene for å bli bedre.

Sara Juel tok gullet i DS1x lørdag og var dermed en av de som skaffet en ny vimpel i stangen. På søndag ble det sølv. Sara er trener på Solodden som startet mandag, som kan være grunnen med dette korte og greie svaret.

Kan du fortelle oss om noen eventuelle forskjeller mellom løpene, som du tror kan ha påvirket de ulike resultatene? Hva slags forhold var det under regattaen, og hvorfor liker du det eller ikke?

Vet ikke helt hva som skjedde i singelen, men var flatt og fint, så var ikke så vanskelig å ro.

Det enkle er ofte det beste, eller hva? 😉

Resultater:

Resultater lørdag