Sven “Claude” i det franske mesterskap

Gjennom året som har gått har NTNU student Sven Ole bodd i kollektiv med blant annet den franske roeren Florent Legay fra Rouen. Les hvor dette har ført han!

De har vært treningskamerater gjennom hele vinteren. Hjemklubben til franskmannen fikk høre om samarbeidet, og det ene førte til det andre, og med et var Sven “Claude” påmeldt i “Club Nutique et Atilletique Rouen” sin herreåtter.

Redaksjonen har fått kontakt med NSRs representant og han kan melde følgende fra oppkjøringen; Hei. Jeg har nå trent med gutta siden onsdag. Utenom rokameraten er det ingen som snakker engelsk. Jeg skjønner overhode ingen ting av hva som blir sagt/skreket ombord, og til tross for at Florent oversetter som en helt må jeg i praksis være forberedt på å slutte å ro eller gå opp i “race pace” hvert tak. Men – roing i selv er et internasjonalt språk, så jeg henger fint med.

Dialekten til klubben vil jeg beskrive med raskere catcher, mere rygg og litt tregere armer ut av livet. Videre skal rodrakten trekkes en hel del lenger opp. På fredag reiser vi til Bourges hvor mesterskapet blir avholdt. Det er visstnok høyt nivå, og 19 åttere påmeldt. Vi håper på å komme til finalen, men jeg forstått det som at det blir tøft. Det blir spennende å ro, men jeg frykter at jeg i fravær av forståelse av coxens brøling bare må ro “10 harde” hele veien.