Reisebrev fra Sevilla

Nok en treningssamling ble lagt til rosenteret Centro Especializado de Alto Rendimiento i Sevilla. Jeg dro som del av elitegruppen som inluderte de lette guttene og jentene – lett og åpen klasse. Det norske språket dominerte lenge kantinen da flere klubber og kraftsentere også brukte vinterferien i sydligere strøk. Siste uken ble vi allikevel utkonkurrert av det nederlandske damelandslaget i antall. Da fikk vi forøvrig følge med på seatracing for åttere, firere og dobbeltfirere. Det er fart i disse båtene!

Vi på elitegruppen holdt oss i singler under oppholdet på rundt to uker. Vi sanket en del rolige kilometer, noe i sone 3 og 4 før vi avsluttet i maks over et 4km langt race. Ask Tjøm tok seieren hos herrene og Thea Helseth hos damene, med de andre rett bak. Intervallstart gjorde det mulig å fokusere på seg selv, men beholdt mye av spenningen. Det er lenge siden vi har vært på vannet, og jeg må innrømme at jeg skulle ønske jeg rodde litt fortere for tiden. Det føles som at alle andre har knukket en kode, mens jeg ligger litt bakpå. Heldigvis er jeg omringet av sympatiske mennesker som mener det bare er en periode – tålemod Anna, gjentar trener Johan Lidberg. Så jeg prøver å være tålmodig og ser hvor det tar meg. Vi fikk løftet jern annenhver dag, i tillegg til 20/10sek-intervaller på bena en gang i blant ble det godt med fysisk aktivitet.

Midt på dagen var solen sterk og på det varmeste viste termometeret 28 grader. Vi har fått fregner og farge, men også blemmer og gnissesår selvfølgelig. Når det gjelder disse sårene og deres plassering – what happens in Seville, stays in Seville. Jeg er takknemlig for huden og dens egenskaper, men kunne den ikke være smud nok til å ikke lage sår på seg selv?

Byen og alt den har å tilby er en liten gåtur unna senteret. Denne gangen har jeg sett mer enn alle de ørten gangene jeg har vært her til sammen. Vi har oppdaget Triana, en av de første bydelene. Her snublet vi over verdens minste teater, som selvfølgelig bød på flamenco-show – ”the best” i følge damen i billetttluken. Ved hjelp av gitar, stemme, kastanjetter, klapping, dansing og stepping fikk de tre kunstnerne uttrykt spansk temperement og dramatikk. Vi har også nytt godt av tradisjonell tapas, inkludert lun chevrè og calamares.

I skrivende stund er fortsatt trenerne Johan Lidberg og Sebastian Lena på veien med den store båtlasten, og avslutter med det to uker i strekk på jobb. Sammen med båtene fra Christiania Rk er det rundt 44 båter bundet tett-i-tett.

Muchas gracias!

One reply on “Reisebrev fra Sevilla