Drammen River Cup

Drammen Roklubb leverte nok et arrangement i egen klasse!

Prologen ble gjennomført i medstrøm, med varierende grad av motvind. Tidene vitner riktignok til at strømmen var sterkere enn vinden! I HS1x vant Ondrej Synek på tiden 06:24!

Første rødkledte over elva var Bror Storsten i single i jrA. Det ble 7. plass og var dermed videre til sprinten litt senere på dagen. Det samme klarte Kamille Breivik i neste løp.

I jrB 4x var vi representert i både herre- og dameklassen. Båten med Edvard Wohlfahrt, Alexander Tindlund, Trygve Løken og Jacob Hagen (CR) ble bare slått av det lokale drammenslaget på prologen. Ella Hegge, Lisa Byberg, Fabia Emblem og Marie Rudi tok seieren med god margin til de andre lagene. I sprinten endte begge båter som vinnere av Drammens River Cup Regatta! Det ble store mengder premier til de unge lovende.

HjrB etter seiern! Foto: Caspar Wohlfahrt
DjrB etter sin seier! Foto: Caspar Wohlfahrt

I masters stilte et rent NSR-lag med Kristian Christensen, Einar Bratli, Eduardo Reis og Halvor Bergan. De var også to representanter i NRs Styre-lag; Hans Jørgen Arvesen og Marika Erlandsen (nå Moss Rk?). Det var jevnt mellom disse båtene i prologen. Etter 2000m var det nesten tre sekunder mellom deg. Denne gangen var det Hans Jørgen og Co som kom lengst i sprintcupen, da de gikk helt til finale.

I HS4- hadde vi et juniorlag som idag ror jrEM-uttak i samme båt, i tillegg til et seniorlag. Den tredje båten i klassen var studentlaget fra OSI. I prologen var de eldste eldst; Markus (masse navn) Holmemo, Michael Nicolas, Lars Myhrer og Sam Lorgen slo Petter Arnøy, Oscar Wohlfahrt, Hugo Haavind og Kristian Lorentzen med 4 sekunder. Det ble til slutt seier til de eldste NSR-gutta i sprinten.

I konkurransen om å være King og Queen of the River var det mange gode roere som meldte seg. I prologen var det utlendingene som var raskest i begge klassene. Ondrej Synek var raskest, deretter Oliver Zeidler og så Kjetil Borch. NSRs Oscar Helvig kom inn på 7.plass og var dermed videre til sprinten. Petter Tufte måtte ta den sure 9. plassen, som da var første plassering som ikke kvalifiserte til sprinten. Det er allikevel en god prestasjon i selskapet som var.

Foto: Caspar Wohlfahrt

I kvinneklassen var Fie Udby fra Danmark raskest og deretter Lovisa Claesson. Inger Kavlie fra CR rodde inn til tredje beste tid. NSRs Anna Sture tok 7. plassen og var videre til sprinten. Det ble en kort affære. Fjorårets Queen of the River, Lovisa Claesson vant kvarten.

Oscar Helvig viste muskler i sprintcupen, som generelt bød på spennende resultater underveis. I kvartfinalen vant han nokså avslappet over Oliver Zeidler fra Tyskland. Kristoffer Brun tok kål på Ondrej Synek, etter et velt ved brygga under oppvarming! Olaf Tufte slo Kjetil Borch – 43-årsdagen var komplett mente han! Oscar og Tufte møttes i B finalen, der gutten i signalrødt vant over mannen i burgunder! I finalen var det fjorårets King of the River Martin Helseth mot Brun – og årets konge ble Brun!

Drammen Rk bød på underholdning hele dagen. Det ble arrangert bymesterskap i 60 sek på C2. Ordførerkandidater rodde mot hverandre på vannet. Et lokalt korps introduserte åpningen, mens det hele ble rundet av med premieutdelig og middag (der vi stilte i rød blazer, selvfølgelig).

Drammen Roklub har lagt stor innsats i den andre versjonen av Drammen River Cup. Store stjerner stiller til start, nei ikke “bare” de norske – Lovisa Claesson, Emma Fredh og Fie Udby er noen av de internasjonale navnene på kvinnesiden. Hos herrene kommer legenden Ondrej Synek og den tyske roeren Oliver Zeidler, som overrasket mange av de etablerte singelscullerne i fjorårets sesong. Og ikke minst; de rødkledte stiller selvfølgelig også til start på DRC!

Fra DRC 2018

Drammen River Cup en altså en veldig ny regatta på den norske, og nå også den internasjonale terminlisten. Først ror roerne en prolog over 2000m nedover Drammenselva. Her følger informasjon om prologen fra arrangørens brosjyre:

Prologen arrangeres med intervallstart med 30 sekunder mellom hver start. Distanse 2000m. Start ved Åssiden elvepark. Mål ved Pølsesvingen.

Roere bes holde Strømsø side av elven opp forbi start for så å følge trafikkflyten i oppvarmingsområde. Vær obs på grunner, pæler, brygger og brukar underveis. Vær klar til start i god tid. Starten går så fort båten passerer startlinjen. Banen er kun delvis merket og roerne må selv navigere nedover elven. Båter anbefales å holde midt i elven for beste strømforhold.

I singelsculler-klassene vil de 8 første båtene i prologen gå videre til sprint 500m. I øvrige klasser vil antall påmeldte til prologen bestemme strukturen videre. Dette er illustrert på i brosjyren som inkluderer startlisten.

Sprinten arrangeres med fast start. Distanse ca. 500m. Start ved Bybrua. Mål ved Drammen Roklubb. Banen er merket med bøyer mot utside, roerne må selv navigere internt mellom bøyerekkene. Båter bes vise hensyn til konkurrenter. Baner skal holdes.

Under oppvarming må alle være obs på andre båter i aktivitet.
Utroing anbefales på land

Startlisten finner du i regattaprogrammet:

Det er mye som skjer rundt regattaen hele lørdagen. Et lokalt korps spiller til åpningen kl11:45, etter et bymesterskap på romaskin. Dagen avsluttes med bankett med middag på Comfort Hotel Union Brygge.

Mer informasjon finner du her.

Vi gleder oss!