Årungregattaen – vel blåst!

Årungregattaen ble et stort arrangement med veldig mange påmeldte – fra både norske roklubber og svenske roklubber!

Foto: Arne Byberg

Forsøkene gikk unna lørdag morgen i fine forhold. I HJA 1x stilte hele 40 roere i forsøk. Dermed ble det også kvartfinale, i tillegg til semifinale og finale. Med andre ord; en lang kamp for å komme helt til finalen! Flere gutter fra NSR stilte. Nicolai Fongaard og Oscar Wohlfahrt kom til kvartfinalen. Det var en sliten Nicolai vi møtte på brygga, han ga alt og det endte med fjerdeplass – en plass unna semifinale! Oscar kom på 6.plass i sin kvartfinale.

Guttene i JA var også sterkt representert i enåret-klassene. De presterte best i båten de har trent mest i – nemlig firer. Her ble det en neglbitende avslutning med intens battle mellom NSR og Kungälvs Rk fra Sverige. Det var dessverre ikke nok futt hos de rødkledte/rosa til gull, men det ble sølv med god margin! Petter Arnøy, Kristian Lorentzen, Oscar Wohlfahrt og Hugo Haavind i firer var første laget med de nytrykkede rosa trøyene. På ryggen står det NSR 35, for å markere de 35 årene der jenter har fått bruke materiellet, trene og konkurrere for NSR.

Juniorene i JB leverte varene på både gutte- og jentesiden! Jentene tok gull i dobbeltfirer, med flere sekunder til det svenske kombinasjonslaget på andreplassen. Kort etter var de ute i to dobler. Ella Hegge og Fabia Emblem ledet med en båtlengde på Ormsund som lå på andre, med Lisa Byberg og Marie Rudi på tredje. Noen få meter før mål, da spurten var på sitt ivrigste, fikk den ledende båten en massiv fisk! De mistet ledelsen og gled i mål et kort sekund bak jentene fra Ormsund Rk. Lisa og Marie kom like bak, inn til bronse.

Foto: Arne Byberg

Trygve Løken sanket inn edelt metall i både sculling og sweep. Det ble sølv i dobbel med Edvard Wohlfahrt, mellom to lag fra Ormsund Rk. I toer tok Trygve og Alexander Blom Tindlund seiern foran CR!

Foto: Arne Byberg

De yngste guttene i rødt denne helgen, Aksel Glomnes Rudi, Sander Bjerke og Felix Spydevold, fikk måle krefter mot de litt eldre gutta i JC i både singel, dobbel og dobbeltfirer. Det ble flere medaljer til morgendagens helter! En sommer til, så passer de utstyret enda litt bedre og suser enda litt raskere avgårde.

Seniorene representerte klubben i singel, toer og firer. Oscar Helvig og Petter Tufte kom seg fint gjennom forsøk og semifinale på sin vei til finalen. I finalen møtte de regjerende verdensmester Kjetil Borch, en av verdens beste lettvektere Kristoffer Gjestland Brun og Sveriges senior Anders Backeus og u23er Eskild Borgh. Det oste testosteron og adrenalin av feltet som jobbet seg gjennom løpet i stri motvind. Borch tok seieren med noen sekunder. Kampen om andreplassen ble spenningsfylt underholdning. Det ble sølv til NSRs Oscar, som krysset mållinjen en brystkasse foran Brun! Petter slet litt mer i bølgene, og gled inn til 6. plass.

Undertegnede rodde singel i DS. I forsøket var vannet rolig og samarbeidsvillig, mens i finalen ble det vanskelig å få til en fin rytme i plaskingen. Det handlet til slutt om å holde seg foran Maia Lund fra Bergen i banen ved siden. Det gikk akkurat og resulterte i 5. plass. På 1. plass ble det Lovisa Claesson fra Sverige, 2. plass gikk til Inger Kavlie (CR) og 3. plass til Jenny Rørvik (Aalesunds Rk).

Vi hadde også gleden av å låne bort en dobbel til et nederlandsk lag fra AUSR Orca. Pelle Laken og Olof Huiberts med trener Pim Laken takker for helgen og sier de har lært mye – blant annet å ro i bølger! De ønsker NSR velkommen til Nederland.

For det ble ganske mye vind og bølger denne helgen. Som de fleste sikkert har fått med seg, ble søndagen avlyst etter få forsøksheat. Kamille Breivik i DJA 1x, og Oscar Helvig med Kristoffer Brun i HS 2x rakk begge å å vinne sine forsøk før resten ble utsatt. Starten ble flyttet til 500m. Vannet som skylte over ryggen og bena var iskaldt og slukket brått gløden, kan man si. Noen roere valgte å ro fra banen sin og til brygga, uten å krysse mållinjen. Nummerskilt falt av. Alle hadde ulik bekledning. Det ble mildt sagt en vanskelig situasjon for dommere og funksjonærer i båter og måltårn. Det pågikk faktisk en liten redningsaksjon for å berge den ene katamaranen med mannskap midt oppe i det hele!

Se film av forholdene under nedpakkingen her.

Takk til alle som bidro så bra på alle fronter – we love u!

Resultater lørdag