5. plass i EM

Dobbeltfireren med Oscar på setet bak Olaf Tufte på stroke, Erik Solbakken og Martin Helseth klarte derimot å unngå sykdom. Båten tok seg direkte til semifinalen etter andreplassen i forsøket. I semifinalen kom de litt bakpå etter starten. Et litt utålmodig jag fortsatte til tusen, der de til slutt bare måtte bestemme seg for å komme seg inn til tredje og dermed ta siste plass til finalen. Polen på tredje ror litt saktere på tredje 500m, og Norge på fjerde ror litt raskere. Ved 1500m ror de norske gutta forbi og holder tredje inn til mål. Guttene viste misnøye over utførelsen, men dog lettet for at de hadde klart det.

I finalen ble det igjen en litt roligere start i båten med de norske stripene over brystet. “Litt feig start” mente de selv. Igjen leverer de et løp med veldig jevn fart, men etter 1000m ligger de på 6. plass. De finner krefter til å passere Ukraina rett før 1500m er nådd. De prøver alt hva de makter å jakte ned neste båt, som er Tyskland. De tre første har kommet seg litt utenfor rekkevidde. Nederland på første har fullstendig kontroll. Italia spurter inn til sølv og britene tar bronse selv med tregeste avslutning i feltet. De norske ender på 5. plass. Vi lar oss selvsagt imponere, men vi vet også at guttene hadde ambisjoner om enda bedre prestasjoner i dette mesterskapet. Dette var lagets første internasjonale regatta for sesongen – nye muligheter kommer!

EM ble ikke helt som det var tenkt for flere av de norske lagene. Dobbelen ventet til siste øyeblikk med å ta den kjipe avgjørelsen om å trekke seg. Det er ikke ønskelig å møte Europa i Luzern med raspende hoste og tette bihuler.

Øvrige norske båter som klarte å stille til alle startene rodde alle B finaler. Dette var Kjetil Borch (Horten Rk) i M1x, Ask Tjøm (Tønsberg Rk) i LM1x, Maia Lund (Bergens Rk) i LW1x og Hanna Inntjore (CR) + Siri Kristiansen (CR) i W2-.

Denne helgen møtes toppen av europeiske roere til kamp i nydelige Luzern, Sveits. Norge har en stor tropp, men er blitt litt redusert etter sykdom. NSR har to representanter som deltar, men også flere supportere kommer.

M4x ror heat 3 kl 13:30 mot CZE GBR og UKR.

Følg live tracking her.

W2x måtte til slutt trekke seg pga sykdom.

Oscar Helvig sitter i dobbeltfirer med Olaf Tufte på stroke, Erik Solbakken (Moss Rk) på to og Martin Helseth (Aalesunds Rk) på bau. Det stiller 14 båter til start. Denne kombinasjonen har tatt medalje i det internasjonale sirkuset tidligere, så det blir spennende å se hva de kan få til i dette mesterskapet!

Anna Sture ror dobbeltsculler med Inger Kavlie (CR). De er en fersk kombinasjon. Anna selv mener dette er en av de teknisk beste båtene hun har sittet i. Det stiller 16 lag til start, der mange er kombinasjoner fra dobbeltfirere de møtte i sesongen 2018. Litauen er det mest etablerte laget med gull fra VM i Plovdiv 2018.

Foto: Estela Re-Ma

Øvrige norske lag er Kjetil Borch (Horten Rk) i 1x. Han er regjerende europamester fra 2018. Ask Tjøm (Tønsberg Rk) og Maia Lund (Bergens Rk) i hver sin lv1x. I lv4x har det skjedd noen utskiftninger etter sykdom både her og i lv2x. Så slik blir det; Kristoffer Brun (Bergens Rk) erstatter Oskar Sødal (Kristiansand Rk) på stroke og Didrik Wie-Soltvedt (Bergens Rk) erstatter Lars Benske (Fredrikstad Rk) på bau.

Trekning av forsøksheat vil bli tilgjengelig utover dagen.

Det er mange båter å følge med på – alt skjer på worldrowing.com!