Henley Royal Regatta

NSR stiller i Fawley Cup – cupen for firer uten styrmann, i årets Henley Royal Regatta. I båten sitter Patrick Sture på baug, Hallvard Bjørkelund, Peder Strand og Matti Saborowsky på stroke. Det er som alltid på HRR; vinn eller forsvinn.

I finalen gikk guttene for seier hele veien. Selv da Sidney RC ledet med en båtlengde mot løpets slutt bet de tennene sammen og ga et siste skyv i høy takt, og rev hardt i håndtaket. Vi så viljen hos hver og en, men denne gangen holdt det ikke til seier. Guttene har allikevel nådd finale i HRR og vi lar oss imponere og inspirere!

I semifinalen var det Mercantile RC fra Australia som tok ledelsen etter starten. Marginen ble større helt til begge båtene nærmet seg halvveis. Her var det australske laget rundt en bålengde foran. Her bestemte de rødkledte seg for å ta det hjem. De tok igjen litt og litt hvert tak, på live sendingen kunne det se ut som at kameraet bare fikk en annen vinkel – men nei! Det var sant! Guttene tok igjen Mercantile RC og rodde forbi. De holdt det aggressivt, lett og solid (hvis det gir mening) og bare kjørte på videre. Fantastisk roing av gutta! Finalen går imorgen, søndag kl 11:30.

Semifinale lørdag kl 11:10 norsk tid

Fredag gikk som en drøm for guttene i England. Roingen satt som et skudd da de møtte Thames RC. Det tok ikke lang tid før de tok ledelsen og igjen var det en god margin mellom dem og andreplassen/sisteplassen. Dette betyr at guttene er videre til semifinale lørdag!

Olympisk legende Greg Searle roste roingen til de norske guttene på land etter torsdagens eventyr. Roernes følelse for egen roing var bedre fredag. Alt dette godt for både mentaliteten og fysikken for morgendagens løp mot Mercantile RC fra Australia.

Kvartfinale for NSR 4- fredag kl 10:35 norsk tid

Etter to dager er fireren fortsatt med i regattaen. De har har to seiere med god margin under beltet. Onsdagens konkurrent var Cambridge RC med snittvekt på 98kg (!) ( fun fact: baug på 208cm). De holdt til 1000m, her falt de drastisk fra hverandre, mens de norske guttene fortsatte i marsjfart i en takt på rundt 40 tak per minutt. På torsdag møtte de rødkledte London RC. Disse var spådd som favoritter etter seier i flere nasjonale regattaer i vår. Etter et ordentlig tøft løp for dem onsdag, var det ikke like mye kraft i dette laget som forventet. NSR tok ledelsen etter tre tak og det ble til slutt åpent vann mellom båtene. Vi ser frem mot fortsettelsen!

Følg løpet live på youtube ved å trykke her.

Guttene ble forhåndskvalifiserte og starter regattaen onsdag 3. Juli kl 16:15 norsk tid. De ror mot et lag fra Cambridge RC.

Vi heier, gutta!