Norgesmesterskapene 2019

Norgesmesterskapene på Årungen var som vanlig en fest!

Ormsund Rk toppet arrangementet med ypperlig service; kaker av alle slag, vafler og sveler, samt deilig varm suppe allerede til lagledermøtet fredag kveld og utover helgen. Værgudene hadde en prestasjon verdig gullmedalje hele helgen. Vinden nådde maks 3m/s og sola varmet opp luften til norske sommertemperaturer! Terskelen for å være på Årungen som supporter var lav, og stemningen var høy!

Det ble en hard kamp om poengene og sammenlagtseiern. Vi var stadig helt jevne med CR og til tider Aalesunds Rk på lørdagen. Her var det nemlig flere av oss som kom på litt sure 4. plasser, som ikke generer noen poeng. Allikevel bød disse lagene; Petter Tufte i HS1x, Krete Koovit og undertegnede i DS2x, Fabia Emblem og Sara Sverdrup-Thygeson  og DJA2x med Kamille Brevik og Marie Rudi på spenning!

Apropos spenning. Guttene fanget vår oppmerksomhet i kampen om gullet i HJA8+. NSR og CR var fortroppen i feltet over de 2000m. Mellom disse var det svært tett hele veien. I mål var det dessverre CR som kunne juble høyest denne gangen, mens de rødkledte tok sølvet.

Et par år tilbake var vi svært stolte av å ha en fullstendig rød pall i HS2-. I år tok gutta det lenger; topp fire av seks båter var fra NSR! Patrick Sture og Matti Saborowsky tok seieren foran Nito Simonsen og Peder Strand på andreplass. Bronsen ble tatt av Lars Myhrer og Markus (masse navn) Holmemo. Sven Ole Nicolaysen og Eirik Lilledahl rodde inn til fjerdeplass.

Foto: Arne Byberg

Jentene la utpå i muligens klubbens fineste skip, Hans Jørgen Arvesen 311 i DS4-. En overraskende god start preget løpet lenge for Sara Juel, Emilie Helvig, Sara Hegge og undertegnede. I løpet av siste 500m ble andreplassen til en tredjeplass, da Aalesunds RK rodde forbi. CR tok seieren noen få sekunder foran, mens ålesunderne var i mål ett irriterende sekund før NSR på bronseplassen.

Juniorgutta rodde også firer lørdag. Det ble fjerdeplass til Bror Storsten, Kristian Lorentzen, Alexander Blom Tindlund og Trygve Løken. Femteplassen gikk til det andre NSR-laget med Petter Arnøy, Hugo Haavind, Oscar Wohlfahrt og Nicolay Fongaard.

I neste løp var det NSR som dominerte. Jentene i DJA4x som skal til Baltic Cup til helgen hadde åpent vann til resten av feltet i mål. Fabia Emblem, Marie Rudi, Lisa Byberg og Ella Hegge kunne løfte pokalen høyt i været da de klatret opp på pallen! De eldre jentene som satt i båter på siden av banen fikk med seg den overlegne seieren, og fikk gåsehud!

Foto: Arne Byberg

Matti, Patrick, Oscar Helvig og Hallvard Bjørkelund samlet seg i HS4x. Jeg kan avsløre at alt Matti, Patrick og Hallvard rodde denne helgen endte med gull – HS4x var intet unntak! Hipp-hipp!

Søndag morgen var en tåkefylt morgen og forventningen om enda en dag i fantastisk vær ble dempet en stund, før sola strålte gjennom og varmet opp.

Oscar H og Petter matchet krefter mot flere landslagsroere i HS2x. Det var jevnt mellom de tre første lagene. Etter en heftig spurt ble det sølv til de røde fra Oslo. Horten Rk tok gullet, mens Aalesunds Rk tok bronse.

I HJA2- ble det storsanking av poeng da Trygve og Alexander tok sølv, foran Oscar W og Hugo med bronse!

Juniorjentene fortsatte sin medaljesanking i åtter og senere firer. Dobbeltfireren fra dagen før med Ella, Fabia, Marie og Lisa tok bronse i firer. Da de satte seg med Kamille, Karen Byberg, Elsa Marino og Sara S-T og cox Aksel Rudi i åtter dyttet de hardt fra seg og tok gullet! Helt strålende!

Damene i toer lot seg inspirere av de yngre. Det må kanskje nevnes at laget fra CR som også stilte toer i VM i Linz for få uker siden, tok en virkelig overlegen seier her. NSR lot seg ikke stresse av det. Det ble sølv til Sara og Anna. I DS4x tok Krete plassen til Emilie fra firerløpet dagen før. CR stilte sterkt med tre lag i denne klassen. Heldigvis kom kun ett av disse lagene på pallen. Damene i rødt tok bronse og dermed ett poeng i sammenlagt-beregningen, som nå var veldig spennende.

Siste løpet i mesterskapet var som vanlig HS8+. To båter i rødt rodde i finalen. Andrebåten hadde et bredt aldersspenn med flere juniorer mellom seniorene. Guttene fortsatte den gode statistikken – det ble seier! Andrebåten presterte solid, de holdt CR bak seg hele veien. NTNUI ble for sterke. Det ble bronse til andrebåten!

Etter 48 timer med mye overtenning, gulrotkake, laktat, hyling og hoiing var regnskapet klart. Det er svært hardt å svelge, etter å ha kjempet med nebb og klør, men det ble ingen Emil Mørchs pokal i år. CR var beste klubb med ett leit poeng mer enn oss. Dette er sårt, men vi skal løfte oss!

Vår legendariske trener over snart 10år hadde med stilt opp på sitt siste NM som hovedtrener i NSR. Roger Wiggin har lært oss mye – blant annet å ro!

Thank you for your service Roger, we are forever grateful!

Til øvrige supportere – vi elsker dere!

Resultater

Det myldrer i norske roklubber – formen spisses og båter lastes. NM er rundt hjørnet!

Ormsund Rk inviterer til NM på Årungen 21. – 22. september. Forsøk begynner kl 0900 lørdag og kl 0800 søndag. Kongepokaler blir delt ut til beste lag i herre senior og dame senior. Som klubb jakter vi selvfølgelig Emil Mørchs pokal, som går til klubben med flest poeng i løpet av NM. Bronse gir 1p, sølv gir 2p og gull gir 4p. I 2018 vant vi over CR med 1eller 2 poeng. Det blir nok ikke mindre spennende i år!

Finn frem alle dine røde effekter og vend nesen mot Årungen.

Heia-heia!