Baltic Cup 2019 – roernes versjon!

Alexander og Fabia har skrevet om sine erfaringer i Baltic Cup!

Alexander forteller fra sin reise:

Etter et ganske dårlig resultat i NM, kom vi til Estland med ingen forventninger, resultatmessig. Derimot var vi bestemte på å kjøre fullt ut. Dette var første gang Bror, Trygve og jeg hadde stilt i Baltic, og et så stort regatta. Heldigvis hadde vi med en Baltic-veteran, Kristian.

Vi ankom på torsdag. Vi dro med en gang til hotellet. Neste morgen dro vi til Viljandi, der vi skulle ro. Da vi ankom stadion, gjorde vi båten klar, og tok oss en liten økt for å kjenne på feelingen og omgivelsene. Så stakk vi til hotellet ved stadion og tittet på hva Estland hadde å by på, på TVen. Deretter tok vi kvelden ganske tidlig.

Neste morgen, samme dag som første løpet, sto vi opp ekstra tidlig for å rekke en tidlig økt. Matti mente at dette var kritisk for å prestere godt. Da vi hadde kommet inn igjen og forberedt oss mentalt, var det på tide til å stikke ut igjen for å ro forsøket, i 2000 meter distanse . Vi var veldig spente, siden vi ikke visste hvilke nivåer motstanderne var på.

Da forsøket startet fikk vi en dårlig start, men klarte heldigvis å plukke det opp etter 200 meter. Etter det suste vi forbi alle båtene. Kristian som bau hadde mange calls som hjalp oss under løpet. Bror sitt call: «Nå kan Formo angre på at han ikke ble med» ga oss en liten boost mot slutten og sikret oss en 2. plass, og var dermed videre til A-finalen. Vi klarte å holde det lett, så vi hadde overskudd til finalen.

Da finalen skulle til å starte handlet det om å gi alt, og holde hodet kaldt. Denne gangen fikk vi en solid start, og lå på samme nivå som de andre båtene. Gjennom løpet fikk vi mange klager fra dommeren om å bytte retningen. Vi var ikke de eneste. Da vi hadde rodd 750 meter krasjet to andre båter, og vi ble beordret om å ro opp igjen og starte på nytt. I tillegg fikk vi et gult kort for kursen vår under løpet. Slitne som vi var, startet vi løpet på nytt med samme motivasjon. Da innspurten kom, fikk vi opp en høy takt, og klarte å sikre oss 2. plass, bak Tyskland. Alle kom inn på land og var veldig fornøyde!

På søndag derimot, da det var 500 meter distanse, gikk det ikke like bra. I forsøket fikk vi en delt 2. plass, som er nokså bra. I A-finalen kom vi på siste plass. Vi lå foran alle i starten, men under løpet ble vi «sandwichet» mellom Tyskland og Danmark. Selvom det var ikke var vellykket, tenkte vi positivt, og at vi hadde tatt sølv i det viktigste løpet på lørdag.

Dermed var vi ferdig med alle løpene. Vi rigget ned båten, og satt oss i bilen og kjørte til Tallin. På mandag fikk vi fri til å gjøre hva vi ville, til vi skulle ta flyet sent på ettermiddagen.

Jeg synes Baltic Cup var en spennende opplevelse, og det var utrolig kult å representere Norge. Jeg håper jeg kan få andre slike muligheter i fremtiden

Fra venstre Kristian Lorentzen, Alexander Blom Tindlund, Trygve Løken og Bror Storsten.

Fabia deler erfaringene fra reisen:

Etter et NM gull i dobbeltfirer helgen før, reiste vi målrettet til Estland for å ro Baltic. Vi var så heldige og fikk gleden av å oppleve og ikke minst stille i vår første internasjonale regatta. Alle jentene var spente på hva vi hadde i vente, litt småstresset, men samtidig utrolig fornøyde og ikke minst stolte.

Avreise klokken 20:10 fra Gardemoen, og da var reisen i gang. Vi landet relativt sent, og på flyplassen i Tallinn ble jeg møtt med 19 trøtte ansikt fra norske utøvere i tillegg til resten av trenerlaget. Vi ble kjørt direkte fra flyplassen til hotellet og rakk omtrent en halvtime med kortspill og freestyle rap med naborommet, før vi alle la oss til sengs.

Dagen derpå skulle bli brukt til en del rigging, og hovedsakelig få testet ut robanen på Viljandi Roklubb. Vi fikk utført en av to mål utover dagen, vi kom oss ut på vannet, men fant fort ut av at det ikke fantes noen baner der.

På kvelden ble det servert felles middag til alle roere ved banen, og senere en åpningsseremoni. Da gikk alle roere fra de forskjellige landene i parade, alle utkledd i nasjonaldraktene. Da fikk vi øye på konkurrentene våre, kraftige og muskuløse jenter som i mine øyne hadde en gjennomsnittshøyde som tilsvarte minst dobbelt opp av størrelsen til oss jentene i dobbeltfireren. Da kjente vi alle enda bedre på nervene, Baltic cup ble presentert og erklært åpen av borgermesteren i Viljandi. Musikk ble spilt over høyttalere, etterfulgt av en mengde med fyrverkeri. Etter åpningsseremonien, reiste vi til et hotell som lå like ved ro-arenaen.

På kvelden snakket de to rene NSR båtene sammen med Matti og ble godt preppet før morgendagens løp. Vi fikk en streng beskjed, og det var å ikke komme sist i forsøket, da ville vi være videre til A-finale.

Vi var totalt 7 båter påmeldt i dobbeltfirer, dermed ble vi delt opp i to forskjellige forsøksheat. Vi skulle da ro i heat mot tre andre land, Tyskland, Estland og Polen. De gode nyhetene var at forsøket vårt ikke var før klokken 11:20, som betydde at vi kunne sove lenge dagen etter. Gleden av å vite at vi startet 11:20 varte i omtrent tjue minutter før Matti sa at vi måtte ta en kort forberedelsesøkt før forsøkene. Noe jeg vil tro var en av hans største gleder å fortelle. Da var det opp klokken 7, spise frokost på hotellet, for å så kjøre ned til ro-arenaen. Der tok vi en kort økt, var oppe av vannet innen 9 og ble på stedet for å se på guttene sitt forsøk. Litt etter det begynte vi selv å varme opp, tok på oss norgesdraktene og møttes ved båten for å ta en siste peptalk med Matti. Der fikk vi samme klare beskjed som gårsdagen, å slå minst en båt, ikke komme sist, for å bli kvalifisert videre til finale. Den oppgaven greide vi heldigvis å gjennomføre, vi rodde inn på en 3. Plass i forsøket. Med en relativt treig start, fikk vi kjenne på bølgene fra kjølevannet til den tyske båten allerede etter 100 meter. Vi lå bakerst frem til omtrent midtre del av løpet, der lå vi likt med Estland. Der smalt vi opp med ikke bare et, men to opptrekk etter hverandre. Da dro vi fra Estland og rodde inn til mål med litt over en båtlengde.

Fire lettet jenter var dermed klare for A finale senere på ettermiddagen. Vi hadde den dårligste tiden av båtene vis stilte mot i finalen, dermed forventet vi hard konkurranse. Det var det vi fikk også, løpet startet relativt likt som forsøket, med en litt bedre start i finalen enn forsøket, derimot litt verre forhold. Vi prøvde å holde følge med den svenske båten som hadde rodd tre sekunder fortere i forsøket. Vi lå relativt likt frem til 1500 meter, der svenskene dro fra. Passe fornøyde da vi passerte målstreken, men hovedsakelig rimelig fornøyde med å i det hele tatt kommet oss til finale!

Søndagen var vi forberedt på 500 meter, som alle synes er en relativt artig distanse, men som vi egentlig aldri har fått til helt. I forsøket denne gangen rodde vi mot Tyskland og Estland, som vi slo på 2000 meteren. Vi startet hardt ut og lå ørlite foran Estland frem til de siste 150 meterne, der vi ble tatt igjen. Vi gjennomførte løpet og rodde inn på en sisteplass, som betydde B-finale.

I ettermiddagens løp møtte vi Danmark, som vi i grunn viste vi kom til å slå. Det ble en seier i B-finalen mot Danmark, dermed sier vi oss rimelig fornøyde med alle løp til helgen. Dette har vært en utrolig morsom og lærerik tur, og vi tar med oss hjem masse nyttig fra konkurransen.

Fra venstre Marie Rudi, Lisa Byberg, Fabia Emblem og Ella Hegge Foto: Elisabeth Blom

Bilder er tatt av Elisabeth Blom

Resultater søndag:

På søndagen ble det konkurrert over 500m. Guttene i 4- kom seg til finale etter delt 2.plass i forsøk. I finalen ble det en hard kamp, som endte med 6. plass. Jentene i 4x måtte til b finalen etter tredjeplass i forsøket. I møtet mot Danmark var det Norge som tok seieren i finalen!

Resultater finaler lørdag:

Trygve Løken, Kristian Lorentzen, Bror Storsten og Alexander Blom Tindlund leverte varene idag – det ble SØLV! Guttene kom i mål bak tyskerne, og foran danskene med god margin. Gratulerer gutter!

Jentene i dobbeltfirer rodde seg inn til 5.plass i en sterk klasse. Dere er rå!

Vi gleder oss til mer tekst fra utøverne om denne fine dagen i Estland. Imorgen venter regattaens andre dag, der distansen er 500m.

Lykke til videre!

Resultater forsøk lørdag:

JM4- kom inn til 2.plass! Finalen går kl14:20 mot Tyskland, Russland, Latvia og Danmark.

JW4x kom inn til 3.plass og er dermed også videre til finale! De møter Sverige, Polen, Russland og Tyskland kl 16:30.

Fantastisk rodd så langt – lykke til videre!

JM4-: Trygve Løken, Kristian Lorentzen, Bror Storsten og Alexander Blom Tindlund. Guttene har gjort det bra i mange båtklasser, inkludert 4- i år.

Foto: Arne Byberg

JW4x: Ella Hegge, Fabia Emblem, Marie Rudi og Lisa Byberg. Jentene i dobbeltfirer tok gullet forrige helg, og det blir spennende å se hva de kan gjøre her!

Nettside med mer info finner du her