Hils på vår nye trener!

Vi har fått et nytt innslag i trenerstaben. Markus Christensen har vært roer i Sandefjord Rk i mange år. Som roer har han stilt i både nasjonal og internasjonal konkurranse. Den siste tiden har Markus vært trener i Bergen, men nå er det vår tur! Nedenfor har vi et lite intervju så vi kan bli litt kjent.

Kan du fortelle litt om din bakgrunn som roer?

• Jeg begynte å ro i 10.klasse i 2005, i Sandefjord Roklubb. Jeg rodde aktivt som lettvekter frem til 2017.

Ditt beste rominne?

• Mitt beste rominne må være gull i Nordisk i 2015, i en lettvektsfirer, da vi slo elitegruppa sitt firerlag. Mitt første NM-gull i lettvekt dobbeltsculler med Øyvind Lavoll henger også veldig høyt.

Opplevelser underveis?

• Etter mange år i romiljøet er det fint å se tilbake på alt det morsomme og spennende som jeg har opplevd som alle samlinger og mesterskap, de unike utøverne jeg har hatt gleden av å ro med og alle de jeg har rodd mot.

Hva er det beste med sporten vår?

• Det beste med sporten vår er det gode miljøet. Det er plass til alle som vil ro og trene uansett bakgrunn. Miljøet er nokså lite så det sosiale nettverket i ro-Norge er sammensveiset på en veldig fin måte og jeg har fått mange venner for livet.

Hvorfor begynte du som trener?

• Jeg er veldig glad i rosporten. Etter mange år som aktiv roer ville jeg fortsette å være en del av romiljøet. Å kunne få lov til å lære bort roteknikk og se progresjon hos hver enkelt utøver er veldig inspirerende og da jeg fikk tilbud om å være hovedtrener i Fana RK takket jeg selvfølgelig ja til det.

Det finnes flere veier til Rom. Også når det gjelder teknikk i roing. Er det et lag/en roer som har gjort inntrykk hva gjelder teknikk?

• Det er spesielt to trenere som har lært meg mest hva det gjelder teknikk. Jeg er takknemlig for alt jeg har lært av Christopher Gallaher i Sandefjord Roklubb og Sebastian Baranzano i NR, som for øvrig rodde for Sandefjord da han kom til Norge.

Sitter du med noen gledelige forventninger til din nye tid i NSR?

• Det blir spennende å være trener i en så suksessfull og historisk roklubb som NSR. Jeg gleder meg til å samarbeide med Matti og de andre trenerne i klubben og bli bedre kjent utøverne.

Velkommen til NSR, Markus!