Regional Regatta Øst

Det var på høy tid at det ble arrangert regatta på Årungen! Sol og deilige temperaturer, stille lørdag og kanskje litt vind søndag. NSR stilte i mange klasser – med imponerende prestasjoner. Det heises hele 7 seiersvimpler i flaggstangen i Huk Aveny. Resultatene finner man nedenfor.

Her kan du lese om løpet til Elsa:

Jeg rodde dobbel med en jente (Lotte) fra Sandefjord, dette ble til fordi vi begge ikke hadde noen å ro dobbel med, så Marcus satt oss to i båt sammen. Vi møttes for første gang etter singel-løpet vårt hvor hun tok gull og jeg tok bronse. Vi møttes igjen rundt 40 min før racet vårt. Da gikk vi for en kort joggetur for å varme opp og bli kjent med hverandre. Vi snakka om hvordan det var å trene under pandemien, hvor lenge vi hadde rodd, og mye mer. Da vi kom tilbake ble det litt kaos. Den båten vi hadde tenkt og ro var tatt av noen andre som var ute på vannet, så det ble mye løping frem og tilbake før vi fant en båt vi kunne ro. Da var det bare å sette seg i båten og ro opp til start. På vei opp kjørte vi noen starter og opptrekk og alt gikk egentlig ganske bra. Når vi kom opp til start diskuterte vi litt hvordan vi ville ro gjennom racet. Da var det opprop, og det var litt mer tull med startnumrene og hvilket heat vi skulle ro i. Vi ble fortalt vi skulle ro i heat 1, men dommerne hadde skrevet at vi skulle ro i heat 2. Vi så de andre starte og i vårt heat var det bare en annen båt. Vi rodde inn i banen og gjorde oss klare for start. Hele racet gikk veldig smooth egentlig, det var ingen problemer under racet. Fra første 500 var vi i ledelsen så da ble målet om å slå de i det første heatet på tid, siden vi ikke fikk ro i første heat. Vi tok gull og var veldig fornøyde med det. Hele opplevelsen var litt stressende, men samtidig veldig spennene. Jeg synes det er utrolig kult og få ro med folk fra andre klubber fordi jeg føler du lærer alltid noe nytt av dem.

Her har Trygve tatt til tastaturet:

På regattaen rodde jeg singelsculler, dobbeltsculler og dobbeltfirer. Det var bra medvind både lørdag og søndag, så det var duket for bra tider. I singelløpet lå jeg midt i feltet ut fra start, men ved 600/700 meter rodd hadde Ulrik Pharo Lohne fra Drammen, Marius Thime fra Sarpsborg og jeg fått oss en liten luke til resten av feltet. Jeg ledet vel da med rundt en kvart/halv båtlengde. Vi seg ifra de andre, og jeg klarte også å øke ledelsen til over en båtlengde ned til de andre ved 1000 meter rodd. Det ble også avstanden i mål. Jeg satt personlig rekord i de raske forholdene, med tiden 7.10.5, og er meget fornøyd med det.

Jeg rodde dobbeltsculler med Ulrik både lørdagen og søndagen. Vi hadde trent sammen i omtrent to uker før regattaen. På trening hadde vi rodd mye racepace, så vi visste vi kunne ro på en bra tid. Målet vi satt sammen med Matti var å ro på 6.36. På lørdag kom vi litt tregt ut fra start, men hentet oss inn igjen. Vi passerte 1000 meter på 3.17, så vi måtte bare holde ut siste halvdel av løpet for å nå målet vårt. Da vi passerte mål, som første båt, følte vi at vi hadde gitt alt, og da var det selvfølgelig morsomt å høre at vi hadde rodd på nettop 6.36! På søndag rodde vi et enda bedre løp rent teknisk syntes vi, og tikket inn på tiden 3.16 vet 1000 meter og 6.35,3 i mål. Det løpet vant vi også. Jeg er veldig fornøyd med mine egne og NSRs resultater denne helgen. Det er mye bra roing og potensiale blant roklubbens yngre roere!

Resultater lørdag

Resultater søndag

Trykk på bildene for et større format. Foto: Caspar Wohlfahrt.