Suksess i coastal-weekend

Denne helgen ble årets coastal-NM og tidenes første coastal beach-sprint (prøve-NM) gjennomført på Kalvøya/Kadettangen. NSR vant 5 løp i det som skal tilføre rosporten enda mer fart og spenning i fremtiden.

NSR og Bærum RK sto for arrangementet Coastal Weekend i fellesskap, og arrangerte coastal beach-sprint for første gang i Norge. Coastal-NM, eller det som korrekt sett bør betegnes som coastal-mesterskapet, var i år et “bølgeløp” i en seks kilometer lang løype. Beach-sprinten er 500m sprint-roing, hvor man ror utslagsdueller, og hvor roer må vende rundt bøyer underveis. Løpet er også krydret med sprint-løp på stranda. Dette var tøft for roer, og svært spennende for publikum. Er du junior og leser dette; det er bare å begynne å trene. For første gang er det inkludert juniorklasser, både nasjonalt og internasjonalt i VM. Nyskapningen står også på programmet i Ungdoms-OL i 2026, og sannsynligvis blir dette ny OL-gren i Los Angeles 2028!

I coastal-mesterskapet lørdag vant NSR følgende medaljer; Ayesha Eriksrud (bildet) vant DJ C1x, Hanne Verling og Anja Herud vant gull i DS C2x. Eduardo C. Reis vant sølvet i HS C1x, Anders Mangnus Juul Langseth og Ole Arnøy bronse i HJ C2x. I tillegg vant Ayesha gull som cox for HS C4x+ og MixS C4x.

På Prøve-NM i Beach-sprint, fikk NSR følgende seiere søndag; Sander Bjerke vant HJ C1x, Ayesha Eriksrud, sammen med Kaja Munthe, Bærum RK, vant DJ C2x og Eduardo C. Reis i båt med Jon Aarbakke fra Bærum RK vant HS C2x søndag. Eduardo C. Reis vant også sølv i HS C1x, Ayesha Eriksrud tok også med seg to stk bronse (DJ C1x og MixJ C2x), og Anders Mangnus Juul Langseth og Oscar Bekken Rasch fikk bronsen i HJ C2x.

Vår tur- og mosjonssjef Halvdan Nicolaysen er overbevist om at coastal-roing er det neste store – og at NSR ikke må vente med å satse på denne action-fylte varianten av roing. Sammen med Rosjef Caspar Wohlfahrt var han strålende fornøyd med helgens regatta, og ikke minst NSRs resultatene. Se alle resultatene her.

Vi gratulerer alle NSR deltakerne (les: pionerene), er spente på fortsettelsen for dette nye ro-fenomenet, og stolte av de nye seiersvimplene på flaggstangen!

Roing inkludert dueller roer mot roer, kjappe vendinger, og løp på stranda – her Sander i aksjon under søndagens beach-sprint. Foto: Camilla Arnøy.

Sander Bjerke  – vinner av Coastal beach sprint HJ C1x søndag. Foto: Ole Arnøy

Ayesha Eriksrud vant DJ C1x og Eduardo C. Reis vant sølv i HS C1x under lørdagens coastal-NM lørdag. Foto: Tine Bjonge

Hanne Verling og Anja Herud vant gull i DS C2x, Anders Mangnus Juul Langseth og Ole Arnøy bronse i HJ C2x. Foto: Tine Bjonge

Ayesha og Eduardo sanket medaljer for klubben i coastal-helgen. Foto: Halvdan Nicolaysen.

Eduardo C. Reis og Jon Aarbakke vinnere av HS C2x beach-sprint søndag, sammen med sine medroere (inkludert Jens Petter Koren, som her rodde for Oslo RK). Foto: Tine Bjonge

ANBEFALING: Les Aftenpostens flotte artikkel – klikk på bildet for å komme til nettartikkelen.

Faksimile av dagens Aftenposten. Kjøp avisen på butikken!

Banekart for hhv. lørdagens 6 km løype og søndagens 500m beach-sprint.

Medaljer fra hhv. Coastal-mesterskapet og prøve-NM i Beach-sprint.

Tusen takk til alle Tur- og mosjons medlemmer som bidro med frivillig innsats som båtførere og medhjelpere, takk til Bærum RK for meget godt samarbeid om arrangementet, og takk til Tor Erling Gransæther, som lånte ut LiteBoat C2x til regattaen. Tusen takk!