Årungregattaen 2023

Årungregattaen ble gjennomført i pinsehelgen. Det var strålende sol og godt med medvind på lørdag og mye motvind på søndag.

Regattaen ble avholdt som en heat-regatta, uten forsøk. 452 lag var påmeldt med over 280 roere, og totalt gikk det 100 heat over Årungen i løpet av regattaen. Med en heatregatta er det mulig å delta i flere båtklasser og mange benyttet sjansen til det. Det var spesielt god deltagelse av juniorroere i alle aldre og mange hadde tatt turen over fjellet for å delta. Regattaen ble avsluttet med 9 åttere for menn og kvinner fordelt på to heat – 6 juniorbåter og 3 seniorbåter.

Foto: Halvor Bergan

Vi har fått følgende rapport fra vår Rosjef Sara Hegge:

Pinsehelg og Årungregatta – kan vel bare blir en suksess?

Det var ekstra stas for rosjefen å være lagleder på selveste Årungregattaen spesielt når NSR er klubben med flest roere på Årungen og kafe den røde stjerne stiller med oppvartning gjennom hele helgen.

NSR var godt representer i alle aldersklasser. Jeg er spesielt imponert over alle som rodde første regatta eller prøvde seg på en ny distanse for første gang! Det er gøy å se at stadig flere av våre nyeste roere ror bedre og bedre ! Det ble dine plasseringer i både U15 og U17 og flere intense spurtoppgjør.

U19 gjengen leverte også solid gjennom helgen og vi gleder oss til å følge dem i Nordiskmesterskap. Spesielt gratulerer til August som tok gull i U191x  i sitt heat både lørdag og søndag!

Seniorene var også godt representert og det var en deilig avslutning på både lørdagen og søndagen med seier i både DS8+, DS4x og HS8+ ,sånn det skal være!

Vi var også så heldige å få arrangere Årungregattaen- After-row på vakre Solodden. Her var  rundt 30 seniorer fra ulike klubber samlet til grilling og moro. Ny tradisjon?

Takk til alle som hjalp til å arrangere og alle som rodde. Trenerne våre Pim, Markus, Bror, Silje og Olje fortjener også en stor takk for jobben de gjør!  Uten dem hadde vi ikke hatt så mange roere på vannet.

Det var helt rett valg å tilbringe pinsehelgen på Årungen i år!

Foto: Halvor Bergan

Vi oppsummerer: fem nye seiersvimpler heises på flaggstangen etter årets Årungregatta!

Foto: Halvdan Nicolaysen

Kafe den røde stjerne vartet opp med mye godt av varm mat, varer fra Lerøy og vafler og kaker.

En stor takk til alle som stilte opp til alle oppgaver som en regatta krever og til dommerne fra Norges Roforbund og Svenska Roddförbundet som bidro til at regattaen kunne gjennomføres!

Resultater kan finnes her.

Foto: Halvdan Nicolaysen og Halvor Bergan

Tekst: Brita Bye og Sara Hegge