U23 EM, VM og smakebiter fra årboken

Fabia Emblem var vår kvinne i U23 EM forrige helg, og denne helgen åpner VM senior i Serbia, med to NSR roere representert; Oscar S. Helvig (i 2x) og Jonas Juel (i 4x). Her kan du lade opp til VM med smakebiter fra årboken.

• Jonas S. Juel & 4x i oppsamling kl. 12.36 i dag (05.09). Topp tre går til semifinale.
  • Jonas S. Juel ror 4x i heat kl. 13.31 i dag (04.09). Topp to går til semifinale.
  • 03.09: Oscar Helvig var først ut av våre i VM – i sitt heat søndag ble Oscar og Kristoffer Brun nr. 3 og gikk direkte til kvartfinale.

FØLG VM på WORLD ROWING nettsider HER

U23 EM

Fabia Emblem rodde forrige helg U23 EM i Krefeld i Tyskland. I NR sin oppsummering fra U23 Europamesterskapet skrives det om Fabia og makker Sammie Henriksen;

Så var det jentene i dame dobbeltsculler, Sammie Henriksen fra Christiania Roklub og Fabia Emblem fra Norske Studenters Roklub, som kan telle antall økter sammen på to hender. De rodde et godt forsøk der de slo et lag, og videre i oppsamlingen klarte de å løse løpet enda litt bedre. B finalen ble helgens beste løp der de lenge hang med de to andre båtene og viser at de ror godt teknisk sammen, der det flyter godt med bra trøkk. Til slutt endte de på en 9.plass (av 9).

Vi gratulerer Fabia med deltakelsen i Tyskland – nederst i artikkelen får dere en smakebit fra årboken, der Fabia skriver om hvordan det er å være roer på Cornell University.

Les hele oppsummeringen her.

VM 2023

Vi lader opp til VM med introduksjonen av båtene til våre roere fra NR:

Oscar S. Helvig ror 2x sammen med Kristoffer Brun, Bergens Rk

Herre dobbeltsculler med Oscar Stabe Helvig fra Norske Studenters Roklub og Kristoffer Brun fra Bergens Roklubb. Disse guttene har hatt en forsesong preget av sykdom, men har tatt steg for steg utover sommeren. Resultatene på forsommeren er kanskje ikke noe å skrive hjem om, men vi vet at dette er to svært rutinerte roere der Kristoffer har over 10 år bak seg i verdenstoppen i lettvektvarianten av denne båttypen, også med OL medalje og VM gull. Oscar rodde dobbeltfireren i OL i 2021, og har ellers medalje fra U23VM i samme båttype som det skal konkurreres i nå. De er svært sultne, og har nå lagt bak seg en god treningsperiode i en båt vi vet er teknisk svært god. Guttene har 30 båter i sin klasse og vil ro innledende på søndag klokken 13:57. Der vil de møte New Zealand, Egypt, Kroatsia, Bulgaria og Sør Afrika. Her gjelder det å være topp fire for å kunne kvalifisere direkte til kvartfinalen. Utover det er det en topp 11 plassering som vil gi kvalifisering til OL neste år.

Jonas S. Juel ror 4x sammen med Erik Solbakken, Moss Rk, Martin Helseth, Aalesunds Rk, og Erling Øyasæter, Os Rk:

Herredobbeltfirer med Erik Solbakken fra Moss Roklubb, Jonas Juel fra Norske Studenters Roklub, Martin Helseth fra Aalesunds Roklubb og Erling Øyasæter fra Os Roklubb. Gutta har hatt en spennende sesong der de har vært litt uheldig med skader, men nå er alle kropper på plass, og underveis har de også vært en gruppe på seks utøvere der de har hatt gode reserver når det har trengtes som mest. Martin og Erik har allerede mange år bak seg i denne båtklassen der de også rodde OL i 2021. De har også begge medalje fra U23VM i dobbeltsculler, og har fulgt hverandre jevnt og trutt siden tidlig junioralder. I U23 tok Jonas en bronse medalje i singelsculler for ikke mange år siden, men har etter det brukt lang tid på å bygge seg opp etter langtidssykdom. Det har gitt god uttelling da han viser meget gode takter både fysisk og i robåten, og etter fire år på Princeton University har han også tilegnet seg gode egenskaper som lagspiller. Erling rodde som U19 og tok deretter en liten pust i bakken før han startet satsningen sin. Han har rodd mye dobbeltfirer fra U23 alderen, så her er det mye erfaring. I denne båtklassen er det 17 lag til start, og guttene våre skal i ilden på mandag klokken 13:31. Da vil de møte Tyskland, Storbritannia, Italia og Litauen. Topp to går direkte til semifinale. Totalt sett er det topp 7 plassering som gjelder for å nå målet om OL kvalifisering.

Les hele artikkelen fra NRs nettside her.

Smakebiter fra NSRs årbok for 2022

NSRs årbok for 2022 er forsinket, men i oppkjøringen til VM publiserer vi her to smakebiter. Legg merke til at forsiden prydes av våre to VM roere; Jonas og Oscar.

LES om Fabia Emblem, som høsten 2022 ble roer på Cornell University HER

LES intervju med Jonas S. Juel HER